TV dnevnici očišćeni od političkog pluralizma

Izrazito neravnopravna zastupljenost vlasti i opozicije glavni je nalaz Crtine jednogodišnje postizborne analize sadržaja centralnih dnevnika televizija s nacionalnom pokrivenošću: RTS, Pink, Prva, Happy i B92. Od jula 2020. do kraja juna 2021. godine, predstavnici vladajuće većine zauzeli su čak 93 odsto vremena u programu koji se bavi političkim akterima, dok su predstavnici opozicije bili predstavljeni u preostalih 7 odsto minutaže.

O vlasti se izveštavalo uglavnom neutralno (63 odsto) i pozitivno (37 odsto), dok su opozicioni akteri dominantno bili prikazani negativno (57 odsto vremena opredeljenog za njih). Nešto viši procenat zastupljenosti opozicije u pojedinim mesecima bio je rezultat pojačanog negativnog izveštavanja o opozicionim akterima. 

U proteklih godinu dana, iz meseca u mesec održavan je trend velike zastupljenosti Aleksandra Vučića. Predsednik Srbije i Srpske napredne stranke bio je praktično “svaki drugi” (sa)govornik u televizijskim vestima jer je za njega bilo rezervisano 50 odsto ukupnog vremena posvećenog domaćim političarima.

Nastavlja se trend nejednakosti u pristupu medijima koji je karakterisao i period pre parlamentarnih izbora, a samo je na kratko bio prekinut nešto balansiranijom medijskom slikom tokom zvaničnog perioda izborne kampanje.

Takva pristrasnost u centralnim informativnim emisijama je zabrinjavajuća s obzirom na činjenicu da je u Srbiji televizija i dalje medij putem kojeg se informiše najveći broj građana, i to dominantno preko televizija s nacionalnom pokrivenošću, u odnosu na koje je uticaj kablovskih kanala gotovo zanemarljiv. 

Osim zastupljenosti u centralnim dnevnicima, kontinuirano se beleži i veliki broj obraćanja predsednika Vučića uživo građanima, što putem direktnih uključenja sa različitih događaja, što kroz gostovanja u televizijskim emisijama. Značajan porast obraćanja uživo evidentan je u poslednjih nekoliko meseci. Predsednik se građanima obraćao uživo svakog drugog dana od oktobra 2020. do marta 2021. godine, dok je skoro svakodnevna obraćanja imao  u periodu od  marta do kraja juna (29 u martu, 24 u aprilu, 29 u maju i 28 u junu).

Nalazi Crtinog posmatranja medija još jedan su pokazatelj da političkog pluralizma nema gotovo ni u tragovima u centralnim informativnim programima nacionalnih televizija, te da je građanima uskraćeno pravo na objektivno informisanje. Posredstvom medija stavovi građana formiraju se uveliko pre početka izborne kampanje i zato se mora uzeti u obzir medijska slika u dužem vremenskom periodu pre početka izborne kampanje, kako bi se moglo oceniti da li postoje uslovi za poštene i slobodne izbore.

Detaljni nalazi monitoringa medija dostupni su ovde.