#02 SPREČITI ZLOUPOTREBE U FINANSIRANJU IZBORNE KAMPANJE
Država se prihvatanjem Kopenhagenskog dokumenta obavezala da obezbedi neophodne zakonske garancije koje bi političkim partijama i organizacijama omogućile da se međusobno takmiče po osnovu jednakog tretmana u odnosu prema vlastima (KD 7.6). Kodeks dobre prakse Venecijanske komisije navodi da finansiranje političkih stranaka, kandidata i izborne kampanje mora biti transparentno (VK I.2.3.d), kao i da načelo ravnopravnosti može nekada dovesti do ograničenja sredstava za političke stranke (I.2.3.e). Da bi se ovi standardi ispunili, potrebno je:
- Ograničiti korišćenje sredstava za redovan rad političkih subjekata za finansiranje troškova izborne kampanje
Izmene Zakona o finansiranju političkih aktivnosti iz 2014. godine su omogućile političkim subjektima da sredstva koja dobiju iz javnih izvora za svoj redovan rad koriste i za troškove izborne kampanje. Na ovaj način je uvedena mogućnost da se sredstva poreskih obveznika koriste za drugačiju namenu od prvobitne. Ovakva zakonska mogućnost dovodi do neravnopravnosti političkih subjekata i stvaranja velike razlike i jaza između političkih stranaka koji imaju višegodišnji staž u Skupštini i novoformiranih grupa građana i drugih političkih subjekata koji nemaju svoje predstavnike u Skupštini. Zbog toga je potrebno dopuniti odredbu iz Zakona o finansiranju političkih aktivnosti koja omogućava trošenje sredstava namenjenih redovnom radu za finansiranje kampanje (čl. 24 st.4) tako da iznos ovih sredstava bude ograničen na sumu koja će biti određena zakonom.
- Zakonom propisati sadržinu konačnog i preliminarnog izveštaja o troškovima izborne kampanje
Potrebno je dopuniti član 29. Zakona o finansiranju političkih aktivnosti na taj način što bi se detaljnije propisala sadržina konačnog i preliminarnog izveštaja o troškovima izborne kampanje.
Trenutno zakonsko rešenje nedovoljno precizno propisuje sadržinu izveštaja i upućuje na podzakonski akt (pravilnik) koji donosi direktor Agencije. Kako bi se obezbedilo ostvarivanje načela pravne sigurnosti, potrebno je da se u samom zakonu detaljnije propiše sadržina izveštaja o troškovima izborne kampanje, dok bi direktor Agencije za sprečavanje korupcije zadržao nadležnost da donosi pravilnik kojim se propisuje obrazac izveštaja i način podnošenja izveštaja.
- Uvesti zabranu organizovanja aktivnosti humanitarnog karaktera od strane političkih subjekata
Pored postojeće zabrane finansiranja aktivnosti humanitarnog karaktera u toku izborne kampanje, potrebno je propisati i zabranu organizovanja i sprovođenja ovakvih aktivnosti od strane političkih subjekata, odnosno izričito propisati da se ovakve aktivnosti ne mogu smatrati aktivnostima izborne kampanje u smislu odredbe člana 2 Alineja 5 ZoFPA. U praksi se pokazalo da se politički subjekti pred Agencijom izjašnjavaju da humanitarne aktivnosti nisu finansirane od strane političkog subjekta već od strane članova i simpatizera, a sami politički subjekti koriste takve aktivnosti za sopstvenu promociju u toku izborne kampanje. U tom smislu, potrebno je izmenama i dopunama ZoFPA u potpunosti sprečiti organizovanje i sprovođenje aktivnosti humanitarnog karaktera. Zakonom o političkim strankama propisano je da se političke stranke formiraju „radi ostvarivanja političkih ciljeva demokratskim oblikovanjem političke volje građana i učešća na izborima “, a ne radi organizovanja i sprovođenja aktivnosti humanitarnog karaktera.