#19 POVEĆATI TRANSPARENTNOST RADA IZBORNE ADMINISTRACIJE

Izborna administracija osigurava slobodno i pošteno glasanje i javno saopštava zvanične rezultate (KD 7.4). Mora postojati mogućnost nadgledanja rada izborne administracije (VK II.3.1.e) kao načina njenog donošenja odluka (II.3.1.h). Da bi se ovi standardi ispunili, potrebno je:

 

  1. Unaprediti prikaz održanih sednica RIK kroz objavljivanje podataka o glasanju prisutnih članova RIK 

    Na sajtu RIK-a se od izbornog procesa 2022. godine pravovremeno objavljuju odluke izbornih komisija. Pored ovog osnovnog prikaza dokumenata i odluka izbornih komisija, za dalje unapređenje transparetnosti rada RIK-a je od značaja da se u posebnom prikazu objavljuju podaci o glasanju prisutnih članova RIK-a po svakoj tački dnevnog reda. Objavljivanje ovih podataka će obezbediti uvid javnosti u stavove članova RIK-a povodom odlučivanja u svim fazama izbornog procesa. 

  2. Uz zapisnik o radu biračkog odbora, na sajtu RIK-a objaviti i evidenciju prisustva članova i zamenika članova BO 

    Budući da zapisnik o radu biračkog odbora može ali ne mora biti potpisan od strane svih članova i zamenika članova biračkog odbora koji su prisutni na biračkom mestu, kao i da se potpisani zapisnik o radu biračkog odbora ne smatra evidencijom prisustva, Crta smatra da bi objavljivanje evidencije prisustva članova i zamenike članova BO pozitivno uticalo na veću odgovornost članova biračkih odbora. 

  3. Obezbediti personalizovane legitimacije za članove biračkih odbora 

    U cilju lakše identifikacije članova i zamenika članova biračkih odbora na biračkim mestima, potrebna je izrada personalizovanih legitimacija sa imenom i prezimenom i fotografijom. Na ovaj način će birači jasno moći da razlikuju članove i zamenike članova biračkog odbora od neovlašćenih lica koje eventualno mogu biti prisutna na biračkom mestu. Potreba za ovom promenom postoji jer je na mnogim biračkim mestima primećena pojava da članovi i zamenici članova biračkog odbora ne nose legitimacije. Uz to, same legitimacije (bedževi) su depersonalizovani, što znači da mogu biti upotrebljeni od strane bilo kog lica.

  4. RIK da objavljuje preliminarnu izlaznost odmah po zatvaranju biračkih mesta, kao i prve preliminarne rezultate izbora najkasnije 4h od zatvaranja biračkih mesta 

    Trenutno rešenje u Zakonu o izboru narodnih poslanika obavezuje RIK da preliminarne rezultate utvrdi u roku od 24h od zatvaranja biračkih mesta. Imajući u vidu interes javnosti i potrebu za poverenjem javnosti u rad izborne administracije naročito tokom izbornog dana kada su politička očekivanja i tenzije aktera na visokom nivou, potrebno je uvesti obavezu RIK-a da prve preliminarne rezultate izbora objavi najkasnije 4h od zatvaranja biračkih mesta. Odredba o utvrđivanju preliminarnih rezultata u roku od 24h bi trebalo da ostane važeća.

  5. Ojačati stručnu podršku i kapacitete RIK-a za komunikaciji sa medijima i javnošću 

    Organizovanje i sprovođenje izbora izaziva veliku pažnju ne samo opšte javnosti u Srbiji, već i drugih aktera: medija, organizacija civilnog društva, međunarodnih aktera. Kako bi se osiguralo pravovremeno, tačno i istinito informisanje javnosti o različitim fazaima, koracima i postupcima u izbornom procesu, neophodno je da se dodatno unapredi komunikacija Republičke izborne komisije sa javnošću a pre svega sa predstavnicima medija. Dosadašnja praksa pokazuje da kapaciteti Odeljenja za odnose sa javnošću Narodne skupštine Republike Srbije, kao dela stručne službe NSRS koja tokom izbornog procesa pruža podršku RIK-u, nisu dovoljni kako bi se izbegla različita tumačenja i razumevanja izbornih pravila. Zbog toga, bilo bi potrebno da se predvidi pozicija koordinatora Republičke izborne komisije zaduženog za odnose sa javnošću kao kontakt osobe za predstavnike medije i druge aktere. Zadatak koordinatora za odnose sa javnošću bi podrazumevao pravovremeno odgovaranje na upite medija, obezbeđivanje tačnih i zvaničnih informacija i sagovornika.