U izveštavanju o stranim akterima mediji naklonjeniji Rusiji i Kini, nego EU i Americi

Evropska unija, Amerika, Rusija i Kina u domaćim medijima u 2020. godini su uglavnom spominjane u neutralnom tonalitetu ali je primetno da su objave sa pozitivnim tonalitetom predominatno bile rezervisane za Rusiju i Kinu, a one sa negativnim za EU i Ameriku.  Predstavljanje aktera u pozitivnom ili negativnom tonalitetu može imati više uticaja na kreiranje javnog mnjenja i narativa u odnosu na izveštavanje u neutralnom tonu. Ovo su rezultati analize koju je Crta uradila na osnovu jednogodišnjeg praćenja najgledanijih, najčitanijih i najuticajnjih medija. Analiza je obuhvatila oko 36 hiljada medijskih objava o stranim akterima (Evropskoj uniji, Americi, Rusiji i Kini) koje su zabeležene u vestima i jutranjim programima televizija sa nacionalnom frekvencijom: RTS, Pink, Prva, Happy, portalima: blic.rs, b92.net, kurir.rs, telegraf.rs i novosti,rs, kao i dnevnim listovima Blic, Kurir, Večernje novosti i Informer.

 

U trećini medijskih objava o Rusiji, ta zemlja je predstavljena u pozitivnom kontekstu, a u 9 odsto negativno, dok je Kina u četvrtini objava prikazana pozitivno a u 15 odsto negativno. Kada je reč o tonalitetu spominjanja Evropske unije i Amerike rezultati su drugačiji jer su one češće predstavljene u negativnom tonalitetu nego pozitivnom. Evropska unija je u 8 odsto objava navođena pozitivno a u 14 negativno dok je Amerika duplo više predstavljena u negativnom kontekstu (21 odsto objava) nego u pozitivnom (12 odsto objava).

Najveći broj pozitivnih objava o Rusiji zabeležen je u decembru prilikom posete ministra spoljnih poslova Rusije Sergeja Lavrova Srbiji i dostave ruske vakcine protiv COVID 19, dok je Kina najpozitivnije navođena tokom vanrednog stanja i pružanja zdravstvene pomoći Srbiji. Amerika je najpozitivnije predstavljena u domaćim medijima u septembru povodom “Vašingtonskog dijaloga” kada je predsednik Aleksandar Vučić sa delegacijom boravio u Americi i sastao se tadašnjim predsednikom Amerike Donaldom Trampom.

 

 

S obzirom da se građani Srbije najviše informišu putem televizije (njih 65 odsto), i da samim tim zastupljenost aktera u ovom tipu medija utiče na kreiranje javnog mnjenja, Crta je posebno analizirala u kom kontekstu – pozitivnom ili negativnom su spominjani strani akteri u informativnom programu televizija sa nacionalnom pokrivenošću. Rezultati pokazuju da su televizije Pink i Happy dominantno pristrasno izveštavale u korist Rusije i Kine, isključivo negativno o Evropskoj uniji i uglavnom negativno o Americi dok je to izveštavanje na RTS i Prvoj bilo izbalansiranije.

Detaljni nalazi monitoringa medija dostupni su ovde.