Nedeljkov (CRTA): Umesto da štiti javni interes, REM tendenciozno iskrivljuje stvarnu sliku medija u Srbiji
Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost ocenjuje da je izveštaj REM-a prema kome je tokom ukupno 20 dana predizborne kampanje u martu i maju, Savez za Srbiju imao više vremena u medijima od Srpske napredne stranke, apsurdan i da iskrivljuje stvarnu sliku medija u Srbiji. Tome je dodatno doprinela činjenica da je REM izjednačio sekunde na televizijama sa nacionalnom frekvencijom sa onim koje se emituju na kablu, kaže za Insajder programski direktor CRTE Raša Nedeljkov.
Prema podacima REM-a Savez za Srbiju je tokom tih 20 dana u medijima bio prisutan više od 19 sati, dok je SNS dobio oko 17 sati u programima. Na pitanje Insajdera koliko su ovi podaci realni Raša Nedeljkov navodi da njihovi podaci pokazuju da je istina obrnuta.
„Apsurd koji proističe iz REM-ovog izveštaja bi glasio da opozicija u Srbiji ima i te kako mnogo prostora da promoviše svoje stavove i komunicira s biračima. Na žalost, istina je obrnuta – predstavnici opozicije, pogotovo onaj deo koji je najavio bojkot izbora, gotovo isključivo je prikazan u negativnom tonu, a kada se i nalaze u programu, oni nemaju priliku da sami kažu šta misle već o njima govore drugi i to najčeše negativno“, kaže Nedeljkov.
On napominje da CRTA već dugo beleži značajan disbalans u izveštavanju o političkim akterima koji učestvuju u vlasti i akterima iz opozicije.
„Prema nalazima Crtinog monitoringa medija, u periodu od 14. oktobra 2019. godine do početka izborne kampanje 4. marta, vladajuća većina je bila zastupljena u 75 odsto ukupnog vremena u programima posvećenim domaćim političkim akterima. Opoziciji u bojkotu u tom periodu pripalo je 15 odsto, a opoziciji koja učestvuje na izborima 10 odsto od ukupnog vremena. Tokom ovog perioda beleži se konstantan trend pristrasnog izveštavanja – o vlasti se izveštavalo pretežno u pozitivnom ili neutralnom tonu, dok se o opoziciji u bojkotu uglavnom izveštavalo negativno, a o opoziciji koja je najavila učešće na izborima – neutralno“, objašnjava Nedeljkov.
On dalje navodi da umesto da utiče da se obezbedi jednaka zastupljenost učesnika izbora i da štiti javni interes, REM tendenciozno i selektivno analizira delove programa raznorodnih medija i time iskrivljuje stvarnu sliku medija u Srbiji.
„REM time dodatno produbljuje medijsku krizu i podstiče neprofesionalnost dela medija, naročito televizija koje imaju nacionalnu pokrivenost. Od kada je nastavljen izborni proces često primećujemo izostanak pojavljivanja aktera vladajuće većine u izbornim blokovima u vestima ali i njihovu apsolutnu dominaciju u delu informativnog programa koji nije označen kao predizborni“, navodi naš sagovornik.
„Funkcionerska kampanja zastupljenija u programu koji nije označen kao predizborni“
Na pitanje da li je u analizu i računanje sekundi ušla i funkcionerska kampanja i kako ona može uopšte da se razdvoji, Nedeljkov kaže da je evidentno da je ona zastupljenija u delu programa koji nije označen kao predizborni.
„Upravo ovaj deo programa je mnogo uticajniji od kolaža promo spotova u izbornom bloku koji više liči na klasičan, komercijalni reklamni blok nego na informativni sadržaj. Nedostatak medijskog pluralizma ne može da se nadomesti jednomesečnim blokom „predizbornog programa“, niti tendencioznim izveštajima REM-a“, zaključuje on.
„Ne može se na isti način meriti prisustvo na televiziji sa nacionalnom frekvencijom i na kablovskim programima“
Izveštaj REM-a u kome se izjednačava prisustvo političkih aktera na televizijama sa nacionalnom frekvencijom sa televizijama koje se emituju samo na kablu je kako kaže pogrešan.
„Ova vrsta poređenja stvara pogrešnu i iskrivljenu sliku i deo je argumenta kad kažemo da je REM-ova metodologija selektivna i tendenciozna. Postavlja se pitanje zašto su izabrani baš ti kablovski kanali, a ne svi kablovski kanali koji imaju informativno-političko-predizborni program? Kako je moguće da se u istom košu porede sekunde na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću i javnim servisima, sa kablovskim ili radijskim kanalima. Ukratko – to je pogrešan pristup REM-a, jer ne prikazuje reprezentativan program najuticajnijih medija, već selekcijom emisija i kanala se želi prikazati pluralizam mišljenja i jednakost u pristupu medijima“, ocenjuje Nedeljkov.
U izveštaju REM-a se između ostalog navodi da je u periodu od 04.03. do 11. 03. i od 4.05. do 15.05, televizija N1 emitovala najviše predizbornog programa.
Ono što se posebno ističe kao neobičan podatak je da je prema analizi REM-a na RTS tokom tih 20 dana predizborne kampanije Savez za Srbiju imao veću minutažu ukupnu u programa od Srpske napredne stranke. Navodi se da je SZS imao više od 19 sati, a SNS oko 17 sati.
Između ostalog, prema tom izveštaju, SZS je na RTS dobio više od 20 minuta, lista SPS- JS oko sat vremena, a lista Aleksandar Vučić – za našu decu oko 55 minuta.
BIRODI: Metodologija nije u skladu sa međunarodnim standardima i praksom
Na izveštaj REM-a o zastupljenosti političkih stranaka u predizbornoj kampanji u medijima reagovao je juče i Biro za društvena istraživanja (BIRODI) uz ocenu da metodologija koju je primenio REM nije u skladu sa međunarodnim standardima i praksom.
BIRODI mnavodi da su njihovi dosadašnji monitorinzi pokazali ne samo izostanak medijske raznovrsnosti i balansa, već da je prisutna i dominacija aktera, Aleksandra Vučića, koji se, kako se navodi, pojavljuje ne kao kandidat za narodnog poslanika, več kao marketinški akter.
“Naime, Aleksandaru Vučić je istovremeno predsednik stranke i Republike, Zakonom o Agenciji za borbu protiv korupcije, član 29, kojim se reguliše takozvanu funkcionersku kampanju, predsednik Srbije je izuzet od funkcionerske kampanje, te je on jedini javni funkcioner koji može da se bavi legalno funkcionerskom kampanjom”, navodi BIRODI.
Dalje se napominje između ostalog da je metodološki i fenomenološki opravadano meriti medijsku zastupljenost Aleksandra Vučiča kao predsednika Srbije.
“ Njegova dominantno pozitivna prisutnost u toj funkciji utiče na formiranje stavova birača da glasaju za izbornu listu gde je on izrazito vidljiv (marketinški) akter, a stranka čiji je predsednik u drugom planu.
Merenjem samo vremena, a ne i tonaliteta predstavljanja aktera, REM se opredelio da realizuje monitoring koji više sakriva, a što manje otkriva”, upozorava BIRODI.
Preneto sa portala Insajder.net