Šta je to što kvari izbore pre izbora?
Izbori nisu samo izborni dan i ono što se dešava na biračkim mestima, već i sve ono što se dešava od momenta kad se raspišu izbori i počne predizborna kampanja. Da bi izbori bili pošteni svakome mora biti omogućeno da slobodno bira za koga će da glasa i da učesnici na izborima budu ravnopravni.
Međutim, tokom izborne kampanje beleže se pojave i koje se mogu okarakterisati kao kupovina glasova, pritisak na birače, funkcionerska kampanja i zloupotreba janvih resurasa. Ove pojave koje se mogu podvesti pod jedno ime – izborna korupcija, zabranjene zakonom, u mnogome utiču na kvalitet izbornog procesa.
Osim u predizbornoj kampanji, ove pojave zabeležene su čak i u periodu kad ona zvanično nije počela.
Šta je kupovina glasova a šta su pritisci na birače?
Obećavanje bilo kakve nagrade ili nadoknade, bilo da se radi o novcu, zaposlenju, unapređenju, dobijanju građevinske ili bilo koje druge dozvole, paketa namirnica ili bilo šta drugo u zamenu da se glasa po nečijoj želji je kupovina glasova.
Prema članu 156 Krivičnog zakona kupovina glasova je krivično delo, a zaprećena je kazna zatvora do tri godine. Na isti način i biračima je zabranjeno da svoj glas prodaju.
Neretko se dešava da stranke potkupljuju birače nudeći im određenu korist u svakodnevnom životu. Vode ih na besplatne izlete i lekarske preglede. Dele im humanitarnu pomoć, daju prehrambene ili higijenske pakete. Kupuju im kućnu tehniku ili ogrev. Kreče zgrade i domove zdravlja, uređuju parkove, uklanjaju deponije. Daju poklone javnim institucijama poput bolnica i staračkih domova.
Pored kupovine glasova, beleže se i pritisci na birače. Ustav svakome garantuje pravo da bira za koga će da glasa i niko ne sme da bilo koga prisiljava ili mu preti da će snositi neke posledice ako ne postupi tako.
Pritisci se najčešće sprovode kroz pretnje, zastrašivanja i ucene koje su usmerene pre svega na egzistencijalna pitanja birača i posebno izraženi u javnim preduzećima i ustanovama poput opština, škola, bolnica, ustanovama kulture…
Niko ne sme od birača da zahteva da potpisom podrži neku stranku ili da preti da će ostati bez posla, socijalne pomoći ili nekog drugog prava ako ne glasa za određenu stranku.
Takođe, niko ne sme da primorava zaposlene da ide na stranački miting, da daje donaciju strankama ili da prikuplja takozvane sigurne glasove. Takođe, niko ne sme ni da prisili građane da glasa na izborima, ako to ne želi.
Šta su zloupotreba javnih resursa i funkcionerska kampanja?
Nije retka pojava da su javni funkcioneri u isto vreme i kandidati na izbornim listama. Međutim, ako u vreme predizborne kampanje svoju javnu funkciju koriste da kroz sprovođenje redovnih aktivnosti pridobiju dodatnu medijsku pažnju za stranke, onda oni zloupotrebljvaju javnu funkciju i sprovode ono što se zove funkcionerska kampanja
Političar je u funkcionerskoj kampanji ako u periodu pred izbore sebi i svojoj stranci pripisuje zasluge za realizaciju nekog projekta koji je finansiran novcem građana.
Konkretno, to se dešava ako u vreme izborne kampanje organizuje svečanost povodom otvaranja ili postavljanja kamena temeljca za neku fabriku. Svečano se otvaraju nove školske prostorije, bolnička odeljenja ili slične ustanove. Svakodnevno se obilaze radovi na izgradnji fabrika i puteva.
Sve takve aktivnosti funkcioneri mogu da odlože za period posle izbora ili da ih obave bez organizovanja svečanosti i medijske promocije.
Pored toga što ne bi smeo da zloupotrbljava svoju javnu funkciju, političar ne sme da koristi imovinu i sredstva institucije na čijem je čelu za potrebe stranke čiji je član.
Ne sme službenim autom da ide na stranački skup ili da službene prostorije koristi za prikupljanje potpisa podrške stranci i sigurnih glasova. Ovde su samo izuzetak funkcioneri koji imaju bezbednosnu zaštitu.
Takođe, zaposleni u javnoj instituciji ne smeju da budu angažovani da u toku radnog vremena raznose stranačke promotivne materijale i rade druge poslove za stranku, kao ni da budu uslovljeni da to rade i van radnog vremena.
Zloupotreba javnih resursa je i kad javni funkcioner koristi imovinu ili sredstva institucije za promotivne aktivnosti koje objavljuje na stranačkim profilima na društvenim mrežama ili kad se obeležja institucija koriste u promotivnim materijalima stranke.
Ako prepoznaš izbornu korupciju ili imaš dokaze, prijavi Crti na mail [email protected] ili broj 063/591-585 ili na ovom linku.