“Ne smemo dozvoliti da građani ne budu pitani o metrou”
“Ljudi, gradi se metro. Ako sada sebi dozvolimo da nas ne pitaju kako će on izgledati, nikad neće. Kad počne gradnja, gotovo je. Nije metro ulica, pa da se tu naknadno nešto promeni ili proširi.”
Ovim rečima Miloš Vučković iz inicijative „Po meri metro“ poziva građane da se uključe u javnu raspravu, odnosno da iskoriste mogućnost javnog uvida u plan za metro i podnesu svoje primedbe.
„To što ovaj dokument ima tako rogobatan naziv ‘Nacrt plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima razrade za I fazu prve linije metro sistema’ ne treba nikoga da obeshrabri. Kuda će metro prolaziti tiče se ne samo nas koji živimo u Beogradu, već i građana cele Srbije“, kaže Vučković i podseća da javni uvid u Gradskoj upravi Grada Beograda traje do 24. septembra.
U inicijativi „Po meri metro“, čiji rad je Crta podržala u okviru inicijative “Građani imaju moć” koju sprovodi u saradnji sa USAID, smatraju da prva linija metroa, za koju se najavljuje da će biti izgrađena do 2028. godine, ne ispunjava potrebe građana već trenutnih i budućih investitora i političkih elita.
„U aktuelnom planu su iz prve linije izostavljene tačke od izuzetnog značaja za sve građane, kao što su Klinički centar Srbije i glavna železnička stanica “Prokop”. Ove dve tačke su postojale u ranijim planovima i prirodno pripadaju ovoj liniji. Potrebe građana nalažu da prva linija beogradskog metroa treba da obuhvata ova mesta. Smatramo da postoje načini da se uz minimalne modifikacije trenutnog plana dobije sistem koji će mnogo bolje služiti građanima već nakon prve faze prve linije metroa“, navodi Vučković.
Trenutni metro plan ne predviđa da prva linija ide do naselja Cerak, Cerak Vinogradi, Vidikovac, Labudovo i Petlovo Brdo iako su svi prethodni metro planovi od 1976. to predviđali. U „Po meri metro“ smatraju da je potrebno ostaviti mogućnost izgradnje kraka ka tim naseljima, kao i da se to unese u planske dokumente i da se postojeći projekat metroa prilagodi mogućem račvanju linije u budućnosti.
Važno je da uključimo građane
I pred sam javni uvid u plan za metro, od zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića se moglo čuti da se neće menjati predložena linija metroa, a na predlog da trasa ipak obuhvata Klinički centar odgovorio je da nijedan metro na svetu ne prolazi ispod bolnice. Istinomer je ovu Vesićevu izjavu ocenio kao neistinitu jer upravo linije metroa u Barseloni, Torontu i Londonu prolaze neposredno pored ili ispod velikih kliničko-bolničkih centara.
Ovakve izjave gradskih funkcionera ne obeshrabruju aktiviste inicijative “Po meri metro”.
„Mi ćemo podneti naše primedbe, a napravili smo i dokument koji građani mogu da preuzmu na našem sajtu i da sami podnesu prigovor. Dovoljno je samo da popune svoje podatke. Takođe, ukoliko smatraju da tekst primedbe treba da glasi drugačije, mogu ga i korigovati. Pokrenuli smo potpisivanje peticije i cilj nam je da u što većoj meri animiramo javnost i kroz ulične akcije. Želimo da izvršimo pritisak na institucije jer ako su iz Gradske uprave naveli da se zapravo ne može izmeniti trasa metroa, onda se postavlja pitanje kakav je to javni uvid ako građani i stručnjaci ne mogu ništa da promene“.
Kako navodi Miloš Vučković, nije lako animirati građane da se uključe, iako je ova tema veoma važna, što je i razumljivo jer se izgradnja metroa obećava već 50 godina.
„Na primeru inicijative da se vrati trolejbus na liniji 28 smo mogli videti da je dosta lakše pokrenuti građane kada im se ukine nešto što su imali i što im je potrebno. Sada imamo situaciju da je potrebno pokrenuti građane da se pitaju za nešto što nikad nisu imali, a obećava im se decenijama, i objasniti im da taj metro neće biti po njihovoj meri. Jedni ionako ne veruju da će od toga išta biti, drugi kažu ‘ma samo neka se više počne s gradnjom’. Suštinski, mi se nalazimo između dve vatre. Želimo da pokrenemo diskusiju i da građani razmisle šta će njima taj metro doneti, a šta oduzeti, jer sve to nije tako prosta stvar.“
Metro nije čaroban štapić
U inicijativi “Po meri metro” smatraju da se niko nije potrudio da građanima objasni šta sve metro zaista podrazumeva, već je predstavljen kao čarobni štapić koji će rešiti sve probleme, a ako prva linija bude ovako izgrađena, jedan broj građana u suštini neće imati bolji gradski prevoz, a što bi metro u suštini trebalo da obezbedi.
„Želimo da prva linija metroa obuhvati i naselja koja su se oduvek i pominjala u ranijim planovima. Ukoliko to ne bude, to će značiti da će jedan deo autobuskih linija biti skraćen. Jedan broj građana će morati da dve ili tri autobuske linije menja da bi uopšte stigao do metroa. Više neće postojati dugačke autobuske linije koje sada imamo. Mi nastavljamo da se borimo da taj metro bude izgrađen po meri građana“, kaže Miloš Vučković.