Festival protivustavnosti: desetine akata nezakonito usvojeno na jednoj sednici Narodne skupštine

Druga sednica Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije, održana 25. novembra 2024. godine, trebalo je da bude posvećena raspravama o čak 68 pravnih akata, uključujući 54 zakona, kao i republički budžet za 2025. 

Ipak, nizom ozbiljnih proceduralnih propusta pogažena je zakonitost usvajanja tih akata. Prekršene su odredbe Ustava, Zakona o Narodnoj skupštini, Poslovnika Narodne skupštine i međunarodnih pravnih standarda. Iznevereni su osnovni demokratski principi i transparentnost odlučivanja. 

Po oceni Crte, obimom i težinom povreda prava i procedura koje su počinjene na spornoj sednici, a detaljno su navedene u nastavku dokumenta, parlament je dotakao najnižu tačku u svojoj istoriji – brutalno je zloupotrebljen zakonodavni postupak i ukinuta rasprava kao ključni element u procesu odlučivanja o zakonima i drugim državnim aktima.

 

U ustavnopravnom okviru Narodna skupština nije puki instrument kojim se automatski potvrđuju predlozi zakona. Kao najviše predstavničko telo kroz koje građani ostvaruju svoju suverenost, skupština je najvažnija institucija demokratskog odlučivanja, što nedvosmisleno podrazumeva da je rasprava nužan element postupka.

Sa svešću o težini srozavanja moći i značaja Narodne skupštine, a u skladu s članom 168, stav 2 Ustava Republike Srbije, Crta pred Ustavnim sudom pokreće postupak ocene ustavnosti i saglasnosti s potvrđenim međunarodnim ugovorima za sva 54 zakona koji su usvojeni u danu za glasanje, 27. novembra 2024.  

Akti čija se zakonitost usvajanja osporava Crtinom inicijativom uključuju: budžet za 2025. godinu, Završni račun za 2023. godinu, korpus finansijskih zakona, korpus zakona iz energetike i zaštite životne sredine (ukidanje moratorijuma na proizvodnju nuklearne energije), izmene krivičnog zakonika za napade na nastavnike, zdravstvene i socijalne radnike, zakone iz oblasti reforme državne uprave, igara na sreću, borbe protiv pranja novca, međunarodna zaduživanja u iznosu od pola milijarde evra i sporazume o međunarodnoj saradnji.

Rasprava je neophodan, suštinski element u postupku donošenja zakona, što je zanemareno prilikom usvajanja Zakona o budžetu. Narodna skupština je dužna da se u radu pridržava Ustava i zakona. Načelo zakonitosti, u formalnom i materijalnom smislu, prožima pojam vladavine prava.

Pravni tim Crte izneo je niz argumenata koji potvrđuju da ne postoji saglasnost donetih akata s Ustavom:


1. Nezakonito ograničavanje rasprave

  • Na sednici je objedinjena rasprava o 68 nepovezanih zakona, što je u suprotnosti s Poslovnikom (čl. 157), koji dopušta objedinjavanje samo za međusobno povezane predloge.
  • Onemogućena je fokusirana debata o kritično važnim zakonima poput Zakona o budžetu,  ključnom aktu za javne finansije.
  • Zahtev za produženje vremena rasprave odbijen je iako Poslovnik (čl. 97) predviđa mogućnost proširenja diskusije.

2. Manipulacija procedurama

  • Sednica je sazvana u roku kraćem od propisanog (manje od 7 dana), čime je otežana priprema poslanika, i to bez obrazloženja predsednice parlamenta.
  • Naslovi zakona nisu u celosti pročitani na sednici, što je izazvalo konfuziju i prekršilo čl. 88-93 Poslovnika, koji zahteva jasno utvrđivanje dnevnog reda.
  • Rasprava u poјedinostima o budžetu praktično nije održana – predsednica je otvarala i zatvarala pretres bez navođenja konkretnih članova i amandmana u razmatranju, i to u uslovima u kojima nije bio obezbeđen red na sednici.

3. Onemogućavanje razmatranja amandmana

  • Više od 100 amandmana na budžet nije ni razmatrano, niti su ih predlagači obrazložili, što je u suprotnosti s Poslovnikom (čl. 158)..
  • Nisu održane sednice nadležnih odbora, na kojima su morali da budu razmotreni amandmani, čime je prekršen Poslovnik (čl. 155) i poslanici su faktički isključeni iz zakonodavnog procesa.
  • Opoziciji je uskraćeno pravo da se u raspravi izjasni o budžetu, čime je narušeno pravo na zakonodavnu inicijativu garantovano Ustavom (čl. 107).

4. Glasanje i proceduralne zloupotrebe

  • Radi obezbeđivanja dovoljnog broja glasova, predsednica Narodne skupštine je protivno pravilima produžila glasanje na 150 umesto na 15 sekundi, omogućivši poslanicima vladajuće većine da naknadno uđu i glasaju, što je očigledna manipulacija procedurom (čl. 126).
  • Predsednica je prekinula sednicu bez jasne najave glasanja, prekršivši čl. 87, 102 i 158 Poslovnika.

5. Kršenje ustavnih i demokratskih principa neposredno pred sednicu

  • Odbijen je zahtev za glasanje o nepoverenju premijeru iako je imao podršku 83 poslanika (minimalno je potrebno 60), čime je grubo prekršen čl. 130 Ustava.
  • Odbijanjem predloga za formiranje anketnog odbora o odgovornosti za pad nadstrešnice u Novom Sadu Narodna skupština je izbegla obavezu da vrši kontrolnu funkciju.

Pozivamo Ustavni sud Srbije da bez nepotrebnog odlaganja postupi po inicijativi, u nadi da će stati u odbranu principa predstavničke demokratije i temeljnih vrednosti države Srbije i vratiti postupanje Narodne skupštine u okvire definisane Ustavom i zakonima.

Inicijativu za ocenu ustavnosti pročitajte u nastavku.