Monitoring izveštavanja o stranim akterima u 2024. godini

Medijsko izveštavanje u Srbiji tokom 2024. godine karakteriše pristrasan prikaz stranih aktera, uz dominaciju propagandnih i manipulativnih narativa koji favorizuju Rusiju i Kinu, dok Zapad prikazuju u negativnom svetlu. Ovaj trend ostaje dosledan već godinama unazad.

Sjedinjene Američke Države i Rusija su najviše bile u fokusu tokom godine, dok je EU sledila kao treći najzastupljeniji akter. Istovremeno, NATO i Kina bile su nešto manje zastupljene u izveštavanju medija. Ipak, analiza tona izveštavanja medija pokazuje jasnu pristrasnost – dok su Rusija i Kina favorizovane, zapadni akteri su predstavljeni u dominantno negativnom tonu.

Pristrasno izveštavanje u korist Rusije i Kine, a protiv zapadnih aktera, bilo je dominantno nezavisno od tipa medija. Isti princip izveštavanja, pozitivno o Rusiji i Kini, a negativno o zapadnim akterima, zabeležen je i u odnosu na glavne teme koje su dominirale medijskim diskursom tokom godine. Jedini izuzetak predstavlja EU, o kojoj se pozitivno izveštavalo kada su u fokusu bili ekonomija, finansijska pomoć i podrška EU Srbiji, kao i energetska saradnja.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić bio je najčešće citiran političar u medijima prilikom izveštavanja o stranim akterima. Njegove izjave su se uglavnom koristile u prilozima koji su pozitivno izveštavali o Kini i Rusiji, dok su zapadni akteri prikazani negativno.

Vrhunac pozitivnog izveštavanja o Rusiji zabeležen je u februaru i martu, tokom izborne kampanje predsedničkih izbora u Rusiji. O Kini se najviše pozitivno izveštavalo u maju, kada je  predsednik ove države bio u zvaničnoj poseti Srbiji. Sjedinjene Države dobile su najviše pozitivnog izveštavanja u novembru, nakon pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima. Najviše pozitivnog izveštavanja o EU bilo je u julu prilikom posete kancelara Olafa Šolca Srbiji i potpisivanja Memoranduma o razumevanju između EU i Srbije o strateškom partnerstvu o održivim sirovinama.

Dve trećine identifikovanih manipulacija bile su usmerene protiv Zapada, dok se dodatnih 20% odnosilo na pro-rusku propagandu. Najveći deo manipulativnog sadržaja potekao je iz domaćih medija, zatim sa društvenih mreža, ruskih, pa evropskih medija. Analiza glavnih tema potvrđuje da su manipulacije uglavnom služile jačanju proruskih i prokineskih narativa, istovremeno podstičući anti-zapadni sentiment. 

 

Ceo izveštaj je dostupan ovde.