Kako REM izdaje dozvole na osnovu sprovedenog javnog konkursa?

Da li će četiri dozvole za nacionalno pokrivanje moći da se produže bez sprovođenja javnog konkursa?

Ne. Za sva četiri PMU (pružalac medijskih usluga) koji imaju dozvolu za pružanje medijske usluge televizijskog emitovanja na teritoriji cele Republike dozvola ističe 4. avgusta 2022. Za razliku od 2014, kada im je dozvola produžena po sopstvenom zahtevu, sada će morati da bude raspisan javni konkurs. Ovo je zbog toga što Zakon o elektronskim medijima dozvoljava da se samo jednom na osnovu zahteva produži dozvola onim PMU kojima je dozvola izdata na osnovu javnog konkursa. Dakle, ovog puta ne može biti produžavanja dozvole. Ukoliko budu zainteresovani da ponovo dobiju dozvolu, moraće da podnesu prijavu na javni konkurs koji REM raspiše.

 

U kom roku pre prestanka dozvole REM raspisuje konkurs?

Ovaj rok nije propisan. Nije propisan ni rok za sprovođenje javnog konkursa za izdavnje novih dozvola kada prethodne prestanu da važe odnosno kada se uprazne frekvencije koje koriste.

 

Šta se dešava ukoliko dozvole isteknu a REM ne dodeli nove?

PMU koji nema dozvolu obustavlja pružanje medijske usluge a ako to ne uradi REM nalaže operatoru da prekine distribuciju sadržaja.

 

Da li će Pink, Happy, Prva i B92 nestati sa kabla ako im u avgustu isteknu dozvole a ne dobiju nove?

Ne. Dozvole za ono što zovemo “nacionalno pokrivanje” su dozvole za pružanje medijske usluge putem terestričkog (digitalnog ili analognog prenosa) na teritoriji cele Republike. Za kablovsko emitovanje oni od REM-a takođe dobijaju dozvole, koje se ne dodeljuju putem javnog konkursa, već na osnovu zahteva PMU. Sve četiri TV sa nacionalnim pokrivanjem imaju i dozvole za kablovsko emitovanje koje im ističu tokom 2024. i 2025. godine, kada će moći da ih produže.

 

Kako izgleda i u kojim rokovima se sprovodi procedura izdavanja dozvole na osnovu javnog konkursa za izdavanje dozvola?

Imajući u vidu da dozvole 04.08. ističu istekom vremena na koje su izdate, potrebno je voditi računa o sledećim rokovima i aktivnostima koje REM treba da obavi u postupku izdavanja dozvole:
Rok za podnošenje prijave na javni konkurs ne može biti kraći od 60 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u Službenom glasniku . Rok može biti i duži ako to REM predvidi konkursom, ali ne može biti kraći (konkurs se objavljuje u SG!)

  • U roku od 15 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave REM objavljuje listu svih podnosilaca čije su prijave formalno ispravne (potpune i podnete u roku). Tih 15 dana je najduži propisan rok, što znači da, teoretski, REM već sutradan po isteku roka za podnošenje prijava može objaviti listu. (lista se objavljuje u SG!) (napomena – ovaj rok može početi da teče i posle 20. juna, kao poslednjeg dana roka u slučaju ovogodišnjeg konkursa, ako je nečija prijava vraćena podnosiocu na dopunu)
  • Savet REM zatim razmatra prijave sa objavljene liste kao i uslovе i kriterijumе za dobijanje dozvole za pružanje medijskih usluga a nako toga dosi rešenje o izdavanju dozvole za pružanje medijske usluge
  • Savet REM potom obavlja „javne razgovore“ sa podnosiocima prijava pre odlučivanja o izdavanju dozvola, a podnosioci prijava čije su prijave blagovremene i potpune dužni su da se odazovu pozivu na javni razgovor.
  • REM će odluke po raspisanom javnom konkursu doneti u roku od najkasnije 30 dana od dana objavljivanja liste svih podnosilaca prijava čije su prijave potpune i podnete u predviđenom roku

 

Koji su minimalni uslovi koje PMU mora da zadovolji?

  1. Tehnički (oprema, prostorije i sl.) ,organizacioni, programski

 

Programski uslovi koje treba da ispuni PMU 

Informativni Kulturno-umetnički Naučno-obrazovni Dokumentarni Dečji
10% ukupnog programa; 50% informative mora biti iz sopstvene produkcije Nije propisan minimalni udeo ovih vrsta programa, s tim što oni moraju biti zastupljeni u programu PMU. Ipak, kvalitetnim programom u smislu REMovog Pravlnika smatra se program u kome naučno-obrazovni, kulturnoumetnički, dokumentarni ili dečiji program, odnosno program za maloletnike, zajedno ili pojedinačno, čine više od 20% ukupno godišnje objavljenog programa.

 

Koje kriterijume REM ocenjuje?

1. U kojoj meri iz predložene programske koncepcije proizlazi da bi podnosilac prijave objavljivao kvalitetan i raznovrsan program

  • koje vrste programa (informativni, dokumentarni, naučno-obrazovni, kulturnoumetnički, zabavni, sportski i dr.) će biti zastupljene u programu i u kojoj meri;
  • u kojoj meri će u programu biti zastupljena evropska audio-vizuelna dela;  srpska audio-vizuelna dela; sopstvena produkcija ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa; da li ima program namenjen nacionalnim manjinama; da li ima program za maloletnike i sl. 
  • u kojoj meri bi program obogatio i unapredio ponudu programskih sadržaja u zoni pokrivanja, a naročito da li bi uveo nove programske sadržaje ili vrste programa koji trenutno nisu dostupni u toj zoni pokrivanja, nove programske formate i da li bi se bavio važnim društvenim pitanjima koja do tada nisu obrađivana ili bi ih obrađivao na nov i unapređen način;
  • u kojoj meri se programom daje doprinos razvoju društva u oblasti informisanja, kulture i obrazovanja, i to obezbeđivanjem slobodnog, istinitog, objektivnog, potpunog i blagovremenog informisanja, kao i sadržaja koji doprinose prosvećenosti, pristojnosti, društvenom i duhovnom razvoju građana, kao ukupnom duhovnom, moralnom i socijalnom razvoju zajednice;

2. U kojoj meri je podnosilac prijave obezbedio ili je učinio verovatnim da će obezbediti odgovarajuće uslove za objavljivanje programa iz predložene programske koncepcije, pri čemu se cene sledeće okolnosti:

  • da li je ekonomski samoodrživ ( pri čemu se posebno uzima u obzir: visina osnivačkog kapitala i upisanog kapitala; struktura sredstava i izvori sredstava, uspešnost dosadašnjeg poslovanja podnosioca prijave, poštovanje poreskih obaveza i drugih obaveza javnih prihoda, kao i u kojoj meri postoji ekonomska opravdanost investiranja, imajući u vidu detaljni pregled projektovanih prihoda i rashoda za narednih pet godina,analizu tržišta i postojeću konkurenciju)
  • u kojoj meri je obezbedio odgovarajuću organizacionu strukturu, broj i stepen stručnosti i iskustva kadrova koji će biti angažovani; 
  • u kojoj meri je podnosilac prijave obezbedio odgovarajući stepen tehničke opremljenosti, 
  • u kojoj meri je program (ili programi) koji podnosilac prijave objavljuje atraktivan  za gledaoce, odnosno slušaoce, imajući u vidu njegov udeo u gledanosti, odnosno slušanosti programa podnosioca prijave u zoni pokrivanja u kalendarskoj godini koja prethodi raspisivanju javnog konkursa (ovo se uzima u obzir isključivo ako je podnosilac prijave i ranije imao dozvolu za emitovanje i ako Regulator poseduje odgovarajuće podatke o gledanosti ili slušanosti)
  • da li je podnosilac prijave ili neko od njegovih kadrova dobitnik domaće ili međunarodne nagrade za dostignuća i poduhvate u oblasti proizvodnje audio ili audio-vizuelnih dela, novinarstva ili medija.

3. Da li podnosilac prijave poštuje propise i profesionalne i etičke medijske standarde i to:

  • Da li mu je REM izricao mere (treba imati u vidu da se mere brišu posle dve godine) 
  • Da li mu je izrečena kazna ili mera od strane državnog organa ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana zbog kršenja propisa kojima se uređuje oblast medija ili povrede profesionalnih ili etičkih standarda;
  • da li je preuzeo odgovarajuće mere koje su imale za cilj otklanjanje razloga zbog kojeg mu je izrečena kazna ili mera;
  • u kojoj meri je podnosilac prijave poštovao programski elaborat na osnovu koga mu je izdata dozvola;
  • da li su podnosilac prijave ili sa njim povezano lice pokušali da na nedozvoljen način utiču na odlučivanje u postupku izdavanja dozvole, bilo da je reč o uticaju na rad članova Saveta Regulatora ili zaposlenih u stručnoj službi Regulatora, pri čemu se uzima u obzir i pokušaj uticaja na posredan način (javno prejudiciranje ishoda postupka, otvorena ili prikrivena propaganda u medijima i sl.).

4. Da li se pouzdano može utvrditi ko nad podnosiocem prijave ima kontrolu u smislu zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije (tj. Da da li se mogu pouzdano utvrditi podaci o identitetu pravnih ili fizičkih lica koja neposredno ili posredno, preko drugih lica, učestvuju u osnovnom kapitalu podnosioca prijave i o visini tog učešća, kao i podaci o pravnim ili fizičkim licima sa kojima je podnosilac prijave na drugi način povezan učesnik na tržištu, u smislu zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije.)

 

Koje dodatne kriterijume REM primenjuje u slučaju da uslove konkursa ispunjava više PMU?

Ako uslove i kriterijume ispunjava više PMU nego što se dodeljuje dozvola, REM će primeniti sledeće kriterijume:

  • Prednost ima onaj podnosilac prijave za koga se „osnovano zaključi“  na osnovu podnete dokumentacije da će ostvarivati veći kvalitet i raznovrsnost sadržaja

 

Posebna obaveza PMU koji je već pružao medijsku uslugu

Ako je PMU već pružao medijsku uslugu, REM će uzeti u obzir i njegovu praksu izvršavanja obaveza iz čl. 47-70 ZEM (objektivnost, nepristrasnost, zastupljenost bez diskriminacije tokom izborne kampanje, zabrana govora mržnje, zaštita maloletnika – samo su primeri obaveza iz čl. 47-70) i poštovanje uslova sadržanih u dozvoli i poštovanje programskog elaborata na osnovu koga mu je dozvola izdata.