NAŠE INICIJATIVE

Izborna kampanja i pre raspisivanja izbora, Crta podnela devet prijava Agenciji za borbu protiv korupcije

Foto: Medija Centar

Posmatračka misija Crte započela je dugoročno praćenje predizbornog perioda u Srbiji, u skladu s međunarodnim standardima za nezavisno građansko posmatranje izbora. Tim od 120 dugoročnih  posmatrača počeo je da  prati  ključne elementa izborne kampanje za narodne poslanike tri nedelje pre raspisivanja izbora,  dok tim za monitoring  medija sistematično nadgleda izveštavnje medija s nacionalnom pokrivenošću još od sredine oktobra 2019. godine.

 

Nalazi posmatranja, zaključno sa 3. martom 2020. godine, pokazuju da su politički akteri aktivni u promociji i komunikaciji  s biračima, kao i da postoji izrazit disbalans u medijskoj zastupljenosti  predstavnika vladajuće većine,  opozicije koja učestvuje na izborima i opozicije u bojkotu.

 

U posmatranom periodu  Crta je podnela devet prijava Agenciji za borbu protiv korupcije, i to sedam za slučajeve zloupotrebe javnih resursa, dve za funkcionersku kampanju i tri za kršenje zabrane finansiranja iz Zakona o finansiranju političkih aktivnosti. Podneta je i prijava prosvetnoj inspekciji za uočene slučajeve nedozvoljenih aktivnosti političkih aktera u obrazovnim institucijama. Prikupljeni su  i navodi o pritiscima na birače, posebno na  zaposlene u javnom sektoru.

 

“Cilj naše posmatračke misije je da efikasno ispratimo i analiziramo primenu zakona i međunarodnih standarda za sprovođenje izbora, da informišemo građane o kvalitetu i demokratičnosti izbornog procesa i dešavanjima tokom kampanje, ali i da obezbedimo brzu reakciju u slučajevima kršenja izbornih procedura. Mi nastavljamo da pratimo navode o pritiscima na birače, ali pozivamo nadležne institucije da preduzmu sve neophodne korake, istraže slučajeve i sankcionišu eventualne počinioce”” izjavio je Raša Nedeljkov, šef posmatračke misije Crte.

Foto: Medija Centar

Zabeleženo je i nekoliko slučajeva pritisaka na političke aktere širom političkog spektra, u vidu uništavanja stranačkih prostorija od strane nepoznatih aktera, onemogućavanja sprovođenja promotivnih aktivnosti u javnim prostorima i zastrašivanja.

U više od 170 slučajeva aktivisti stranaka su delili humanitarne pakete, organizovali radne akcije, lekarske usluge, pružali pomoć domaćinstvima, udruženjima i institucijama.

Iako se podvode pod potkupljivanje birača i indirektnu kupovine glasova i nisu svrha osnivanja i delovanja političkih stranaka, humanitarne aktivnosti su jedno od ključnih sredstava koji su stranke vlasti koristile da stupe u kontakt sa građanima”,  naglasila je Tamara Branković, koordinatorka istraživačkog tima Crte.

Nalazi monitoringa medija, sprovedenog u periodu od 14. oktobra 2019. do 3. marta 2020. godine, pokazuju da sve televizije sa nacionalnom pokrivenošću većinu vremena ustupaju predstavnicima vladajuće većine, kao i da je izveštavanje o strankama na vlasti pretežno pozitivnog ili neutralnog tona, o opoziciji koja učestvuje na izborima pretežno neutralno a o opoziciji koja bojkotuje dominatno negativno.

Kompletan izveštaj dostupan je na sledećem linku: https://crta.rs/izbori-2020-kampanja-pre-kampanje

Prenos cele konferencije možete pogledati ovde.

Konferencija “Izbori 2020 – kampanja pre kampanje”

Posted by CRTA on Tuesday, March 10, 2020