Centar Novog Sada pod budnim okom aktivista: Podzemne garaže donose više štete nego koristi

U Novom Sadu postoji problem parkiranja, ali podzemne garaže nisu rešenje. To kaže Vojvođanska zelena inicijativa koja sa građanima Novog Sada i drugim ekološkim aktivistima ukazuje gradskim vlastima na sve štetne posledice podzemnih garaža u izgradnji, kao i jedne garaže koja je u planu. Ugroženi su svi – građani koji žive, rade i svakodnevno borave u blizini garaža, ali i objekti koji se smatraju simbolima Novog Sada.

Vojvođanska zelena inicijativa ima jasan cilj – podizanje ekološke i građanske svesti o odgovornosti za stanje životne sredine i stanje demokratije u lokalnoj zajednici. Za taj cilj znaju svi oni koji su makar jednom pogledali njihovu emisiju “Zelena patrola” ili su razgovarali sa aktivistima Inicijative na nekoj od uličnih akcija. 

Njihova “Zelena patrola” sada signalizira na novi problem. Dve podzemne garaže u centru Novog Sada su u izgradnji. Rokovi za njihovo otvaranje su probijeni, a iz Vojvođanske zelene inicijative kažu da objašnjenja i dalje nema. Ipak, sve oči su uprte i ka trećoj garaži, odnosno lokaciji na kojoj je planirana. Reč je o prostoru Riblje pijace, najstarije pijace u Novom Sadu, odnosno prostoru Trga Republike.

Vojvođanska zelena inicijativa smatra da podzemnoj garaži tu nije mesto, a isto mišljenje dele građani, drugi aktivisti i stručnjaci. Neki od njih veruju da bi posledice izgradnje garaže bile i gore od onih do kojih je došlo tokom rekonstrukcije Trga Republike.

“Mi mo imali problem u zgradi i pre, kada je bila rekonstrukcija ovog trga. Neposredno posle rekonstrukcije, nama je otpao noseći stub sa te pristupne terase, sa koje mi praktično ulazimo u stanove. Nama je tada građevinski inženjer – statičar, koji je radio taj projekat rekonstrukcije rekao da je šteta nastala najverovatnije usled vibracija dok se radio trg. Ono čega se ja plašim su upravo ovakve situacije, jer niko nije sagledao rizike koje bi ovakva izgradnja, na ovom prostoru nosila, jer su kuće, tj. zgrade u Dunavskoj u prilično lošem stanju”, rekla je Marijana Mutavčieva, aktivistkinja Ekološkog fronta Novi Sad, u emisiji Vojvođanske zelene inicijative. 

Ona je naglasila i to da se Trg Republike i spomenik u okviru njega nalaze u zaštićenoj zoni, ambijentalnoj celini koja je pod zaštitom države.

Da bi bilo kakvi radovi naneli dodatnu štetu ulicama koje okružuju Trg Republike, smatra i Ana Ferik Ivanovič, predsednica Društva arhitekata Novi Sad. Ona je u emisiji “Zelena patrola” objasnila da bi pobijanje šipova, betoniranje i uvođenje velike mašinerije doveli do dodatnih vibracija i dodatnih potresa na objektima.

“Imamo elemenata koji su već u dosta lošem stanju, tako da bi svaka nova intervencija, nove vibracije, nov, težak saobraćaj, uvođenje mešalica, uvođenje kamiona, uvođenje teških elemenata, velikih elemenata, dodatno bi opteretili ovaj prostor”, istakla je Ferik Ivanovič.

Osim objekata koji su stari, a koji bi novim radovima bili dodatno ugroženi, Vojvođanska zelena inicijativa se osvrnula i na pitanje podzemnih voda. Naime, kako objašnjavaju iz Inicijative na pomenutoj lokaciji ima puno podzemnih voda i ukoliko bi se za potrebe garaže napravila “velika betonska kada”, onda bi se sve podzemne vode odbijale o ivice tog zida i vraćale se prema okolnim objektima i njihovim temeljima. 

Tu se spisak problema ne završava. Znak pitanja postavlja se i u slučaju Riblje pijace, jer ni aktivisti, ni zakupci tezgi, ni građani koji godinama dolaze na pijacu ne znaju šta bi se sa njom desilo kada bi počeli radovi.

“Zakupci tezgi su takođe neobavešteni. Po njihovom mišljenju, rešenje nije da ih premeste na drugu pijacu koja je dosta udaljena od te Riblje pijace. To su ljudi koji prodaju na toj pijaci po 20, 30 godina, oni imaju svoje kupce. Ta Riblja pijaca je najstarija pijaca u gradu, jedina pijaca u centru grada. Takođe, to je lokacija na kojoj se održava Noćni bazar, sada već tradicionalna manifestacija koja je svakog meseca sve više i više posećena”, kazala je Milica Alavanja iz Vojvođanske zelene inicijative, uz napomenu da ni Javno komunalno preduzeće “Tržnica” trenutno nema konkretan odgovor na pitanje šta će biti sa pijacom.

Problema je mnogo, odgovora za sada malo. Iz Vojvođanske inicijative zato poručuju da će pratiti situaciju, postupke nadležnih u rešavanju problema parkiranja, ali i da će u svakom trenutku podržati građane u borbi za očuvanje objekata koji predstavljaju simbole Novog Sada.

“Novi Sad generalno ima problem sa parkiranjem, ali svakako da rešenje ne može da bude gradnja podzemnih garaža na lokacijama koje bi ugrozile zaštićene objekte u okolini”, podvukla je Alavanja.

I osim što su kroz emisiju “Zelena patrola”, ulične akcije i druge medije informisali građane, aktivisti Vojvođanske zelene inicijative redovno traže odgovore od nadležnih organa i prikupljaju sve potrebne informacije za pokretanje institucionalnih mehanizama usmerenih na rešavanje ovog problema.

 

 

Inicijativa je podržana u okviru projekta „Snaga aktivizma” koji podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), a sprovode Trag fondacija i partnerske organizacije CRTA, Krovna organizacija mladih Srbije, BeFem, Slavko Ćuruvija fondacija i Srpski filantropski forum.