


TABLE OF CONTENT

ENCLOSURES 3
1. ANALYSIS OF THE RTS NEWS PROGRAM (OCTOBER 2024) 4

1.1. Overview of Key Findings 4
1.2. Introduction 5
1.3. News Criteria 6

1.3.1. Immediacy 7
1.3.2. Proximity 8
1.3.3. Magnitude 8
1.3.4. Frequency 9
1.3.5. Clarity 9
1.3.6. Predictability 10
1.3.7. Surprise 10
1.3.8. Continuity 10
1.3.9. Notable Persons 11
1.3.10. Personalization 11
1.3.11. Negativity 11
1.3.12. Balance 12

1.4. Other Important Features of the News Program 12
1.4.1. Fact-checking 12
1.4.2. Political Bias 13
1.4.3. Selection of Actors 13
1.4.4. Gender Perspective 15
1.4.5. Geographic Perspective 15
1.4.6. Genre and Motive for Reporting 16
1.4.7. Graphic Design 16

2. LEGAL FORM 18
2.1. Organization and Management 18

2.1.1. Appointment of members of the main bodies of public media services and their
areas of responsibility 18
2.1.2. Required qualifications 19
2.1.3. Appointment, responsibilities, and accountability of chief editors of news programs

20
2.2. Political independence 21
2.3. Role of the National Assembly, Government, and other state authorities in the operation
of public media services 22
2.4. Financing of Public Media Services 23

1



ENCLOSURES

Chart 1. Representation of topics in "Dnevnik 2"
Chart 2. Representation of actors in "Dnevnik 2"
Chart 3. Geographical diversity in "Dnevnik 2"
Chart 4: RTS revenue structure in 2020 and 2023

Map 1. Representation of countries in "Dnevnik 2"

2



1. ANALYSIS OF THE RTS NEWS PROGRAM (OCTOBER 2024)

1.1. Overview of Key Findings

● The RTS news program during the observed period exhibited clear bias
in favor of the Serbian Progressive Party (SNS). This was evident through
a focus on pseudo-events and topics favorable to the government
while minimizing or entirely excluding opposition voices. A more
serious analytical approach was only seen in politically non-controversial
topics. Negative events were reported very briefly.

● Although women were present in the analyzed programs, their
participation was significantly lower compared to men. In discussion
programs, a woman appeared as an expert only once. Gender-sensitive
language was respected in most cases.

● RTS did not adhere to the highest standards regarding fact-checking
and clarity in reporting. Errors, incorrect information, and numerous
inaccuracies were observed. Infographics, charts, and tables were
almost entirely absent, reducing the understandability of the content
for a broader audience. The lack of graphic displays diminishes the
audience's ability to absorb and understand complex information. Thus,
RTS not only neglects visual language as a communication tool but
also the educational function, which is one of its three primary
functions.

● The content of the Central News was mostly passive, relying on
current events and pseudo-events rather than proactively addressing
topics of public interest. Journalists did not question officials'
statements and often failed to provide context or alternative
opinions.

● Although most segments about Serbia were concentrated on Belgrade,
positive strides were made in terms of geographic inclusivity within topics
of general interest.

● Documentaries were of high quality. In the show "Thursday at 9,"
dedicated to children who died in traffic accidents, journalists
demonstrated a high level of professionalism and responsibility in
conveying very emotional testimonies from parents. Sensationalism
was avoided, and the story was presented with empathy, attention, and

3



elements of constructive journalism. Also, the segment on the
underground city of the Karađorđević dynasty (October 4) was informative
and visually rich, offering viewers interesting content about cultural
heritage.

● While certain criticisms could be directed at RTS for its choice of
interviewees, they were generally credible experts in their fields.
Except for one case, no space was given to those promoting anti-scientific
views or using discriminatory language. During the observed period,
RTS's news program promoted trust in science and healthy lifestyles.

● For RTS to truly fulfill its role in society, more proactive journalism,
impartiality, fact-checking, pluralism of voices, and technological
innovation are needed. This would allow the audience not only to be
informed but also genuinely empowered to better understand the world
around them.

1.2. Introduction

This report summarizes the analysis results of the news program of Radio-Television
Serbia (RTS) broadcast during the first seven days of October 2024. Seven editions of
the main news program ("Dnevnik 2"), four editions of the show "Oko," seven analytical
segments of the morning program ("Press Review" / "Topic of the Day"), as well as one
edition each of the shows "Takovska 10" and "Thursday at 91," were analyzed. The
research relied on qualitative and quantitative content analysis, which, in the case of the
Central News included the development of a coding protocol with eight categories and
73 variables to review 128 segments. The selected sample is very limited, and
comprehensive and far-reaching conclusions cannot be drawn from it. However, this
research can be seen as a supplement to more extensive previously published
analyses2 and as a brief overview of current reporting models, serving as a basis for
discussions on the quality of RTS's news program.

"Dnevnik 2" is the central and most-watched RTS news program, broadcast daily at
7:30 p.m. and lasting 35-40 minutes. The analyzed editions were characterized by low
media initiative, pronounced political bias, poor graphic design, and an optimistic tone of
reporting. Positive strides were observed in politically non-controversial topics
(promotion of healthy lifestyles) and in terms of geographic diversity.

2 The organizations BIRODI and the Novi Sad School of Journalism have been conducting monitoring of the news
programs of public media services for years.

1 The initial analysis plan was modified in two cases. The show 'Oko' was not aired on October 1 (Tuesday), so
instead of analyzing five editions of this show, only four were analyzed. Since there was also no broadcast of
'Takovska 10' on the same day, the first subsequent edition, aired on October 8, was analyzed.

4



The analytical segments of the morning program are presented in a dialogical format
with an appropriate selection of guests and topics. The format of this segment is
inconsistent: sometimes the "Press Review" does not comment on press articles at all,
and even when it does, it does not specify which newspapers are being discussed.
Viewers can only guess the source based on the font and graphic design. During the
observed period, the most frequently commented newspapers were "Politika" and
"Večernje Novosti," while "Informer" and "Danas" were each commented on once.
Topics discussed included the 100th anniversary of Radio Belgrade and threats to
journalists (October 1), Julian Assange (October 2), the war in the Middle East (October
3), children in the online world (October 4), the U.S. presidential elections (October 5),
elections in Bosnia and Herzegovina (October 6), and their results (October 7). Of nine
interviewees, only one was a woman.

The show "Oko" is broadcast on weekdays at 6:25 p.m. and lasts about half an hour. It
sometimes takes the form of a dialogue/debate and sometimes a documentary/report.
The first format was used in two analyzed editions (the war in the Middle East, October
2; the results of elections in Bosnia and Herzegovina, October 7), while the second
format—which stands out for its quality—was also featured in two editions (elections in
Bosnia and Herzegovina, October 3; the underground city of the Karađorđević dynasty,
October 4). Of the 19 interviewees in the analyzed editions, only three were women, all
of whom were candidates in the Bosnia and Herzegovina elections.

The discussion/debate show "Takovska 10" is broadcast on Tuesdays at 9:00 p.m. and
lasts one hour. In the analyzed edition (October 8), the topic was the war in the Middle
East. "Thursday at 9" is also mostly realized in a debate format, but the analyzed edition
(October 3) was closer to the documentary format of the show "Oko"; the topic was the
protection of children in traffic, and the main participants were parents whose children
had died in previous years.

1.3. News Criteria

Researchers Johan Galtung and Mari Ruge defined in 1973 a set of factors that
determine which events become news. This list—with certain adaptations and
modifications—is still used today to assess news program content. The first part of this
report will be presented in light of these criteria.

1.3.1. Immediacy

Events that have happened recently are more likely to become news, as they are
considered more relevant to the audience. In this sense, the leading topics in the
analyzed content were the war in the Middle East, the war in Ukraine, floods, and the

5



elections in Bosnia and Herzegovina, as well as Serbia's credit rating increase. The
following chart presents the frequency of topics in the Central News.

Chart 1. Representation of topics in "Dnevnik 2"

The aspect of immediacy and priority can also be viewed in the context of directly
covering events abroad. These were primarily events attended by the President of
Serbia (the anniversary of CERN's founding, and the summit in Hamburg). In addition,
RTS sent its reporters to Bosnia and Herzegovina (elections and floods), Germany
(Oktoberfest), and Kazakhstan, where a referendum on opening a nuclear power plant
was held. The report from Kazakhstan followed multiple statements by the President of
Serbia (including during the observed period) indicating that Serbia needed modular
nuclear reactors to ensure energy stability. The segment was created in a highly
affirmative manner, praising the regularity of the elections and including a survey of two
citizens who wholeheartedly supported the opening of the nuclear power plant.3

1.3.2. Proximity

Events that are culturally or geographically closer to the audience attract more attention.
This was confirmed by the analysis: all neighboring countries were reported on (mostly

3 Statements: 'I am absolutely in favor of building a nuclear power plant because it gives us independence in
electricity supply, and it is also the cleanest way to produce electricity.' 'I cast my vote for the future of Kazakhstan, as
well as for increased investment and the economy. It will mean a lot to us if we build a nuclear power plant.

6



Bosnia and Herzegovina), as well as most European countries, global powers, and
countries in a state of war. On the other hand—as can be seen from the map of state
representation—there was no news or actors from South America or Oceania, while
from the African continent, only Namibia was mentioned. Namibia, along with
Kazakhstan, was an exception to the expected scope.

Map 1. Representation of countries in "Dnevnik 2"

The proximity criterion is also reflected in the choice of information sources. Although
reporting on the war in Ukraine was mostly neutral and succinct, on October 2, the
Central News reported that "the bodies of foreign mercenaries were discovered in
liberated Vyshneve in the Kharkiv region." The source was not stated, but it was clearly
(pro)Russian, as the report referred to the Russian takeover of the Ukrainian settlement
as a "liberation."

1.3.3. Magnitude

Major events that affect a large number of people have greater news value, as they are
considered important for society as a whole. This factor was consistently applied in
covering global events, but not events from Serbia. The lithium excavation topic was
reported on very biasedly, favoring the views of government representatives. On several
occasions, it was noted that the President of Serbia, as well as the Minister of Finance,
became "gatekeepers," dictating topics that RTS then reported on with their public
statements. Thus, the Kosovo status topic was inserted into a segment on CERN's 70th
anniversary, while the branding of Air Serbia's aircraft (EXPO27 design) allowed the

7



Minister of Finance to launch multiple topics related to the government's economic
successes. Thus, the agenda suggested by government representatives became more
important than the magnitude of the event. An exception was the teachers' protests,
which received somewhat more coverage.

1.3.4. Frequency

Events that happen frequently or are part of regular cycles are more likely to be
covered. In the analyzed program, this was primarily reflected in the sports segment,
which—in terms of the number of segments—was the most frequent topic in the Central
News. In a similar vein, various pseudo-events were covered, which will be discussed
later.

1.3.5. Clarity

Events that are clear and easy to understand have greater news value, while unclear
events that require complicated explanations struggle to reach the audience. An
illustrative example of this principle could be seen in the show "Takovska 10" (October
8), when the host interrupted guest Srboljub Peović, who was talking about Kahanists in
the context of the war in the Middle East, explaining that such details would "confuse
viewers." In terms of topics concerning Serbia, it was evident that RTS relied on the
explanations provided by the government for interpreting complex events, which also
provided space for spreading certain misinformation. However, sometimes the reporting
was confusing, inaccurate, or insufficiently supported outside that framework. Such was
the previously mentioned case with "liberated" Vyshneve, where it remained unclear
who liberated the place and whose foreign mercenaries were involved, as well as the
news that Italian authorities did not allow Crvena Zvezda fans to attend matches against
Inter and Milan—with no explanation of the reasons behind such a decision. Also
notable was the report from Hamburg in the Central News (October 7), where the
reporter said that the summit "estimated that the Sustainable Development Goals cost
four trillion dollars annually." Other summit reports indicated that this was a translation
error: the correct figure was four billion (four with twelve zeros) and not four trillion (four
with eighteen zeros). Coverage of more complex topics was not supported by graphic
elements, even where graphs and tables could have presented certain patterns and
trends more clearly.

1.3.6. Predictability

Expected events such as elections or festivals are more likely to make the media's
priority list, and journalists can prepare more easily for them. An RTS journalist reported
on the Bosnia and Herzegovina elections for the Central News and "Topic of the Day,"
and the "Oko" series featured an entire edition dedicated to this topic. The journalist's

8



approach was balanced, objective, and interesting: she tried to interview relevant
interlocutors, explained the election context, used interesting comparisons and report
details, and appeared well-prepared. For "Oko," she also reported from Eastern Drvar,
which she chose as the smallest municipality in Republika Srpska, as well as Drvar from
the Federation of Bosnia and Herzegovina as a municipality with a Serb majority.

1.3.7. Surprise

Unexpected and surprising events, such as natural disasters or sudden political
changes, generally have high news value. During the observed period, RTS had its
reporter in Bosnia and Herzegovina covering the floods. Although the reporting included
inaccuracies in estimating the number of casualties, it was essentially professional and
empathetic.

1.3.8. Continuity

Once an event becomes news, it tends to stay in the media's focus. Besides war
developments and elections, continuity was also recorded in two other areas: RTS
reported for days on Serbia's increased credit rating as well as on freedom of speech. In
the first case, the wave of reporting began with President Vučić's announcement of
expected good news, followed by segments presenting the benefits of this event, mainly
presented by the Minister of Finance. On the other hand, the topic of media freedom
was covered from different angles: from death threats to Tanjug journalists, to the case
of Julian Assange, to Reporters Without Borders4, in which Arnaud Gouillon's identical
statement was repeated twice in the Central News, a statement that Istinomer later
found to be false.5 In one of the segments on this topic, journalist Ljiljana Smajlović was
quoted as saying, "Serbia has become an oasis of media freedom when it comes to war
reporting," and the segment concluded with a trivial remark from the reporter that "The
media war is as ruthless as the one on the front." Regarding continuity, it was also noted
that RTS relied on the same interlocutors multiple times during the observed period:
analyst Vojislav Savić spoke three times about the elections in Bosnia and Herzegovina
(Central News, "Oko," "Press Review"), while journalist Momir Turudić ("Oko,"
"Takovska 10") and Mirko Dautović ("Press Review" and "Takovska 10") both spoke
twice about the war in the Middle East.

5 Istinomer, “Reporters Without Borders Refused to Include RTS Bombing Casualties in Their 1999 Report”,
15.10.2024., https://link.crta.rs/s0

4 The news concerned a Reporters Without Borders report stating that Russia Today 'uses its office in Belgrade to
adapt Kremlin narratives, which it then spreads across Southeast Europe.' The report also included an appeal to the
European Union to hold Serbia accountable for allowing RT to operate.

9

https://link.crta.rs/s0


1.3.9. Notable Persons

News involving prominent figures has a greater chance of being covered. The President
of Serbia appeared as a key figure every day in the Central News a total of 14 times.
Besides events at which he spoke, his greetings were also reported on: to the Jews on
their New Year and to Archbishop Ladislav Nemet upon his appointment as Archbishop
of Belgrade. On both occasions, the coverage in "Dnevnik" was solely from the
perspective of the President's greetings. The Minister of Finance, Siniša Mali, appeared
in five out of seven analyzed editions of "Dnevnik," with Prime Minister Miloš Vučević
and the President of the Serbian Parliament, Ana Brnabić, also having significant
presence. Outside of politics, much space was given to Italian singer Laura Pausini,
whose concert was announced in one of the only two interviews broadcast in "Dnevnik"
during the observed period.

1.3.10. Personalization

News that focuses on people and their fates has a high chance of being aired if it can
evoke emotional reactions from the audience. In the Central News, a report on a major
endeavor by Belgrade surgeons—performing a quintuple bypass with minimally invasive
techniques—was aired, including a statement from the patient in the hospital bed. Also,
an entire edition of the show "Thursday at 9" was dedicated to children who died in
traffic accidents. Interviews were conducted with the parents of three children who died,
and these parents are now part of a civic association advocating for greater traffic
safety. Although their testimonies were very moving, the journalistic approach was
professional, respectful, and responsible, avoiding unnecessary sensationalism.

1.3.11. Negativity

Bad news or events with negative outcomes, such as accidents, wars, or crimes, are
more likely to be reported. Besides what was previously mentioned about wars and
floods, it can be concluded that RTS reports very briefly on negative events in Serbia.
Information about the price increase of gasoline, incorrect billing for electricity in Novi
Sad, as well as a reminder of the death of two guardsmen (2004), was given very
briefly. On the other hand, the appropriate choice of interlocutors contributed to
approaching certain controversial topics with more composure and less negativity. For
example, in the "Press Review" (October 3), the host quoted the headline from
"Informer"—"The World on the Edge of Nuclear War"—to which Mirko Dautović, a guest
analyst, replied, "I wouldn't put it that way," and explained why such a statement was
exaggerated. Similarly, in the same segment of the "Morning Program" (October 4),
child psychiatrist Roberto Grujičić explained without judgment or sensationalism the
importance of the internet for children and why they find a certain sense of security in it.

10



1.3.12. Balance

Media often include stories with positive outcomes or "lighter" news to make the
audience feel better. This approach can be observed in RTS in segments related to
disease prevention, as well as in an interesting edition of the show "Oko" dedicated to
the underground city of the Karađorđević dynasty (October 4).

1.4. Other Important Features of the News Program

1.4.1. Fact-checking

In seven editions of the Central News, several factual errors were observed, sometimes
originating from the actors and sometimes directly from the journalists. The previously
mentioned cases of "liberation" of Vyshneve in Ukraine and the confusion between
trillion and billion have already been noted. Reports on the floods in Bosnia and
Herzegovina contained different estimates of the number of casualties: the journalist
initially said there were "at least 19" casualties (October 4), but the next day it was
reported there were actually 16 due to some citizens being reported missing twice, and
then the day after that, the number of casualties was reported to be 20. Reporting on
the high-speed railway from Novi Sad to Subotica, the journalist opened the segment
with, "A miracle happened a year ahead of schedule, as noted by President Aleksandar
Vučić and Chinese Ambassador Li Ming." However, a review of the media archive6

shows that previous announcements from "Chinese Railways" and the Government of
Serbia had stated that this section would be completed by mid-2018, then by March 15,
2020, and later by mid-2022. The RTS journalist, without any reference to the
chronology of these promises, presented the information that the work was being
completed "a year ahead of schedule" as credible. In the Central News, the statement
by Arnaud Gouillon, Director of the Office for Public and Cultural Diplomacy, was
repeated two days in a row (October 2 and 3), claiming that Reporters Without Borders
"refused to include the deaths of 16 RTS journalists in their annual report in 1999."
Istinomer's analysis on October 15 determined that this statement was false and that
the journalists' deaths were mentioned in the 2000 report. Pavol Salai, RSF's Head for
EU-Balkans, told Istinomer that RSF "was one of the first to clearly condemn the NATO
bombing of RTS in 1999."7

7 Istinomer, “Reporters Without Borders Refused to Include RTS Bombing Casualties in Their 1999 Report”,
15.10.2024., https://link.crta.rs/s0

6 Birn, “Slow Construction of the Belgrade–Budapest High-Speed Railway: Millions Paid in Penalties to Russians for
Delays and Errors”, 3.11.2021., https://link.crta.rs/s1;
Subotica.com, “Chinese Investors Inspected the Route of the Future High-Speed Railway, Section Novi Sad -
Subotica”, 24.6.2019., https://link.crta.rs/s2

11

https://link.crta.rs/s0
https://link.crta.rs/s1
https://link.crta.rs/s2


1.4.2. Political Bias

In its main news program during the observed period, RTS openly favored the Serbian
Progressive Party in various ways: by covering pseudo-events involving the President
and ministers, following their agenda of priority topics, adhering to their interpretations
of events, and excluding opposition representatives. This approach to reporting was
evident even when the topic was not predominantly political. For example, in a segment
about CERN's 70th anniversary, it was reported that Vučić met with about twenty
Serbian scientists based in Geneva, but none of their statements were broadcast. On
the topic of lithium excavation, on October 4, the Central News, aired a report that
environmental activists had invited opposition representatives to Jadar. Although it was
visible that opposition politicians attended in the footage, their statements were not
included. This was followed by a response from President Vučić lasting 45 seconds.
Two days later, it was announced that, at the opposition's suggestion, a proposal to ban
lithium and boron mining would be considered. Again, there were no statements from
opposition politicians, only statements from the Speaker of Parliament, Ana Brnabić,
who called the proposal "unsubstantiated, unsupported, and meaningless." After the
session, RTS reported on the debate between the government and the opposition, with
the government side represented by the Minister of Mining and Energy, the Speaker of
Parliament (both speaking twice), an SNS MP, and an SPS MP, while the opposition
was represented by two MPs—Danijela Nestorović and Zoran Lutovac. Quoting the
government representatives lasted 126 seconds while quoting the opposition
representatives lasted 41 seconds; these 41 seconds were also the only direct space
the opposition received during the observed period.

1.4.3. Selection of Actors

In the Central News, the most frequently featured actors were foreign figures, followed
by athletes and ministers. The most frequently featured individual was the President of
Serbia, who appeared as an actor on average twice per edition.

12



Chart 2. Representation of actors in "Dnevnik 2"

The selection of guests for dialogical formats was appropriate, with a few exceptions.
Although RTS unreservedly promoted the importance of vaccination during the
observed period (HPV vaccine, seasonal flu vaccine), in the "Press Review" (October
2), State Secretary of the Ministry of Information Miloš Garić, trying to draw a
connection between the Assange case and Novak Đoković, said: "Today, there is a
huge risk if you want to deal with the truth, speak the truth, and promote freedom in
some way. Let's just remember what happened to Novak Đoković when he refused the
vaccine; things can be interpreted like in 'One Flew Over the Cuckoo's Nest'—who is
crazy here, who is manipulating, and who is fighting for the truth." Although the
message was not entirely clear, it could be interpreted as implying that resistance to
vaccination is a reflection of freedom and a fight for truth, to which the host did not
respond in any way. Secretary Garić also relativized the issue of the frequency of
violence against journalists, saying that "certain press associations insist on some
theses about vulnerability, and when you ask them to explain exactly what they are
talking about, it turns out they do not have enough evidence."8 The interview model in
dialogical formats was mostly very passive: hosts were informed about the topic, but

8 It should be noted that NUNS has been keeping a detailed and publicly available record of attacks on journalists in
Serbia for a decade and a half. Last year, 183 attacks were recorded, and this year (until mid-October), 120. Source:
https://link.crta.rs/s8.

13

https://bazenuns.rs/srpski/napadi-na-novinare
https://link.crta.rs/s8


there were no challenging questions or insistence on answers, even when interviewing
political actors such as the Mayor of Banja Luka, Draško Stanivuković.

1.4.4. Gender Perspective

When discussing the representation of women in a particular news program, it is
important to differentiate between factors the media can influence and those it cannot,
which are related to structural inequalities existing outside the media space. In RTS's
Central News men were actors in 79% of cases, and women in 21%. Not only were men
more frequently present in fields where they have greater actual representation (such as
politics), but they were also more often surveyed and consulted as experts. In the
analyzed dialogical formats, a woman appeared as an expert only once, and in sports
segments, women's sports results were not reported. In the Central News (October 2), a
segment about "Radanska Ruža" as a "social enterprise employing around ten women"
was broadcast, but statements from three men and only one woman were shown. In the
same edition, there was also a report on "plogging"—a sport combining running and
collecting trash. Two men and two women from Serbia were awarded, but statements
were only taken from the men. The next day, a report in the Central News covered a
quintuple bypass operation, in which one doctor specifically highlighted the role of
"experienced doctor Kokotović," but her statement (possibly for justified reasons this
time) was also absent. As for gender-sensitive language, it was respected in most
cases.9 However, this practice was not consistent; in the "Press Review," Paulina
Janusz was listed as "an expert in digital marketing," and in the context of elections in
Bosnia and Herzegovina, there were instances of mixed usage—"candidate for mayor"
and "candidate for chief."

1.4.5. Geographic Perspective

Due to the war in the Middle East, most news was "international." As previously shown
on the map, there were reports about most European countries, with Bosnia and
Herzegovina being the most frequently mentioned due to elections and floods. In
Serbia, the most common location was Belgrade, which was featured as much as all
other variables combined.10 A positive trend was observed where citizens from different
parts of the country were shown in broader topics. For example, in a segment about the
start of the academic year at universities, information from Vrnjačka Banja and Niš was
reported, while in a segment about systematic medical examinations, statements from
citizens of Sombor and Vranje were presented.

10 The variable 'Serbia as a Whole' referred to news that was not tied to a specific location in Serbia, such as
information about fuel price increases.

9 Examples: energy analyst, Speaker of Parliament, Minister of Education, music editor, Director of the Torlak
Institute.

14



Chart 3. Geographical diversity in "Dnevnik 2"

1.4.6. Genre and Motive for Reporting

In the Central News, a total of 128 segments were broadcast during the observed
period. From a genre perspective, reports (43%) and news (37%) were most frequently
represented, followed by TV packages (18%), interviews (2%), and self-promotion (1%).
In 80% of cases, the reason for reporting was a current event, while pseudo-events
accounted for 15%, and media initiatives for 5%. This distribution indicates a passive
approach to journalism, with little initiative to open topics of public interest. A typical
example of a pseudo-event was the presentation of an airplane branded with the
EXPO2027 design and the opening of a 10 km bypass connecting Gornji Milanovac with
the "Miloš Veliki" highway. Media initiatives concerned media freedom, parenting, and
health topics, and on October 7, on the anniversary of Hamas' attack, RTS aired an
interview with the mother and brother of a girl who was kidnapped and killed.

1.4.7. Graphic Design

Regarding the Central News, the graphic design standard of content is extremely low.
Except for the sports section and the weather forecast, there are almost no
infographics, charts, tables, or other data visualization formats, the absence of which is
particularly noticeable in topics requiring numerical comparisons (prices, demographic

15



data, vaccination rates). Even the names of actors are inconsistently displayed; on
October 4, Liu Shaoqian was listed as "генерални директор Power Chinaza Evroaziju,"
where there was an incorrect merging of words and mixing of Cyrillic and Latin scripts.
In the last analyzed edition of the Central News (October 7), the host read an RTS
statement regarding posts by "Pištaljka" and "Informer," which were described as false.
Not only was the audience not informed of what exactly those two portals had
published, but the denial was read without accompanying text, which—given the legal
terms, the host's lapsus, and the complex amount mentioned (772,818,580
dinars)—was very difficult to follow. Here, we see that RTS missed an opportunity to
make the content more accessible even in a situation directly concerning the reputation
of the public broadcaster.

16



2. LEGAL FORM

According to Article 2 of the Law on Public Media Services, there are two public media
services in Serbia: the national public service Radio-Television of Serbia (RTS) and the
regional public service Radio-Television of Vojvodina (RTV). The public media service is
defined by law as an independent and autonomous legal entity that, through its primary
activities, enables the realization of the public interest in the field of public information.
Public interest is emphasized in Article 6 of the Law, which provides that, in addition to
fulfilling their public interest obligations, public media services are accountable to the
public for their activities. The operations of public media services are regulated by
principles established in Article 4 of the Law, which also provide a sufficient basis for
their independence (editorial independence; independence from sources of funding;
prohibition of all forms of censorship and unlawful influence on the work of public
broadcasters, editors, and journalists; application of internationally recognized norms
and principles, especially respect for human rights, freedoms, and democratic values;
adherence to professional standards and codes).

2.1. Organization and Management

To guarantee the institutional independence of public media services, the Law provides
for the respect of institutional autonomy, which includes autonomy and independence in
the selection of managers, chief editors, and hiring. The Law also defines procedures
for the election of management bodies. The main bodies of public media services are
the Management Board, the General Director, and the Program Council.

2.1.1. Appointment of members of the main bodies of public media
services and their areas of responsibility

The Management Board of public media services is the main governing body, consisting
of nine members who have an important oversight role. The members of the
Management Board are appointed and dismissed by the Council of the Regulatory
Authority for Electronic Media (REM) through a procedure requiring a two-thirds majority
vote. The members' term lasts five years, and a person may serve as a member for no
more than two consecutive terms.11 The powers and responsibilities of the Board were
expanded by the 2014 laws, allowing the body to adopt strategies for the development
of public broadcasters, program content concepts, and business plans, monitor financial
operations, oversee the transparency of decision-making, and review overall business
operations. In exercising its powers, the Management Board can more strictly control
the work of the General Director and other persons in managerial positions in public

11 Article 17 of the Law on Public Media Services

17



broadcasters. Such legal solutions were intended to increase the accountability of the
Board.

The General Director represents and manages the public media service, and their
responsibilities are operational in nature. According to the Law, the General Director is
elected by the Management Board by a two-thirds majority vote for a period of five
years, from among candidates who meet all formal requirements for the position.12

The Program Council is an advisory body made up of 15 members elected by the
Management Board at the proposal of the competent committee of the National
Assembly or the Assembly of the Autonomous Province of Vojvodina.13 The Council's
responsibility is to consider the interests of listeners and viewers regarding program
content. Accordingly, it is foreseen that at least once a year, the Council organizes a
public debate on the quality of program content, which should result in
recommendations for the General Director and the Management Board. Although the
intention of the legislator to enable citizen participation in the creation of public media
services' program content is evident in this way, public debates are not held regularly
and have no real impact on the creation of public media services' programs.

2.1.2. Required qualifications

The Law vaguely and imprecisely defines the criteria or qualifications required for
individuals to be appointed as members of management bodies.

For the position of a member of the Management Board, individuals must be appointed
from among prominent experts in fields relevant to the functions of the body. The
specified fields are media, culture, management, law, and finance. An additional
requirement for members of the RTV management bodies is that they must work and
live in the territory of Vojvodina. The Law also aims to regulate conflicts of interest by
stipulating that members of the Management Board cannot hold public or political office
or be employed by a media service provider. They cannot provide other services or
perform work for the public service. In practice, the REM Council mainly selects social
sciences and humanities experts rather than experts from the fields of management,
finance, and law. Given the significant role of the Management Board in the organization
of public media services and its oversight role over the General Director, the criteria for
selecting its members are broadly defined, especially the concept of a "prominent
expert." This contributes to the selection of members who may formally come from the
prescribed fields but do not substantially qualify as prominent experts. The last member
appointed in June 2024 was Filip Rodić, who currently serves as the editor-in-chief of

13 Article 28 of the Law on Public Media Services

12 Articles 23 and 24 of the Law on Public Media Services

18



the RT Balkan portal and is also engaged with two media outlets favorable to the
government—the weekly "Pečat" and the daily "Večernje Novosti."14

Regarding the General Director, the Law's provision on qualifications is similar. The
position may be filled by a "prominent expert" from fields relevant to the functions of the
body. However, the Law also defines formal conditions that the candidate must meet,
such as being a citizen of the Republic of Serbia, possessing a university degree, and
having ten years of experience in managerial positions. Additionally, candidates must
submit a work and management program for the public media service for the upcoming
period when applying. The current General Director of RTS is Dragan Bujošević, who
has an extensive journalism career and meets the formal requirements prescribed by
the Law. He was first appointed to this position in 2015. After turning 65 on January 15,
2019, and becoming eligible for retirement, Bujošević's term was extended by six
months, after which the Management Board re-elected him for the same position in
2021 for another five-year term. He has faced criticism from both government and
opposition representatives. The former accused him of being biased toward the
previous government, although he was appointed during the current administration,
while the latter criticized him based on media monitoring results showing that
government representatives, particularly President Aleksandar Vučić, were significantly
more represented than all others.15

For Program Council members, the Law stipulates that they must be selected from
among experts in the media field, media workers, scientists, cultural creators, and
representatives of associations aimed at protecting human rights and democracy.
Additionally, Program Council members are prohibited from holding public or political
office. The current Program Council of RTS was elected in 2022, with Žarko Rakić,
former editor-in-chief of the daily "Politika," as its president, and Vladimir Palikuća, a
journalist for "Politika," as his deputy.

2.1.3. Appointment, responsibilities, and accountability of chief
editors of news programs

Chief editors of news programs in public media services are directly responsible for how
these broadcasters report on social and political topics to the public. Although they are
not considered the main bodies of the public media service, they are responsible for
ensuring that news programs provide timely and impartial reporting on events,
individuals, and topics, that ideas and views represented in the community are
expressed, and that public debate on issues of interest is encouraged in a spirit of
tolerance. Within the organizational structure of public media services, chief editors

15 Available at the link: https://link.crta.rs/s5

14 Available at the link: https://link.crta.rs/s4

19

https://link.crta.rs/s5
https://link.crta.rs/s4


report to the General Director and the Management Board. They may be dismissed if
they do not perform their duties in accordance with the Law and the Statute if they
neglect or irresponsibly carry out their responsibilities, or if their negligent and improper
work damages the public media service's reputation. For a chief editor to be dismissed,
the General Director must submit a proposal for their dismissal to the Management
Board, which then makes the final decision. Management Boards of public media
services have not proposed the dismissal of chief editors, nor have they taken steps to
dismiss directors who overlook the shortcomings of chief editors. The current chief
editor of the RTS news program has held the position since 2004.

2.2. Political independence

Despite the principles provided by law, such as editorial independence, the prohibition
of any form of censorship and unlawful influence on the work of public media services,
newsrooms, and journalists, as well as institutional autonomy—all confirmed by the
statutes of public media services—public allegations of political interference, particularly
in the selection of Management Board members, are common.16

Such interference has been documented on multiple occasions over the years. In 2016,
as a result of the selection process for RTS Management Board members, six of the
then-eight REM Council members appointed the same nine individuals. Subsequently,
during the selection process in 2017, two more Management Board members were
appointed, and again in 2021, following several months of delays that led to a disruption
in the Board's operations for over three months, six new RTS Management Board
members and five RTV Management Board members were appointed. All these
processes, including the recent appointment of Filip Rodić in June 2024, were marked
by a lack of transparency.

From the given examples, it is evident that REM's political independence and
professionalism are crucial for the political independence of the main governing body of
public media services and, therefore, their overall operation.

Another potential avenue for political influence over public media services is the large
number of employees, whose exact roles and utility remain unclear according to
experts. The number of RTS employees has been declining over the years, with 2,619
employees at the end of 2020 and 2,450 employees at the end of 2023. However, there
are still concerns that, like other enterprises, RTS serves to secure employment for
politically aligned individuals.

16 Istinomer, 'After One Year, REM Submitted Ballots for RTS Management Board Members,' January 20, 2017,
https://link.crta.rs/12

20

https://link.crta.rs/12


2.3. Role of the National Assembly, Government, and other state authorities
in the operation of public media services

The role of the National Assembly in relation to public media services is twofold. First,
the relevant committee of the National Assembly of the Republic of Serbia or the
Assembly of the Autonomous Province of Vojvodina responsible for public information
proposes candidates for the election of Program Council members of the public media
service. The relevant committee announces a public call for Program Council members
six months before the expiration of the current members' terms. The committee then
compiles a list of 30 candidates who meet the requirements and reflect the population
structure, which the parliamentary committee submits to the Management Board of the
public service.17 Second, public media services are obliged to submit an annual report
on their work and business operations for the previous year to the National Assembly
for consideration and decision-making.18 The National Assembly also plays a role in
enacting laws and amendments concerning the budgetary funding of public media
services for the following year, as well as determining the fee for public media service
provision.

The relationship between public media services and the Government is not formally
regulated by law. However, the Government proposes to the National Assembly laws
governing the budgetary financing of public media services, including its extension, and
determines the amounts allocated for public media services in the budget, as well as
amendments to the law setting the fee for public media services.

The relationship between REM and public media services primarily concerns REM's
authority to appoint and dismiss members of the RTS and RTV Management Boards. In
appointing members, the Regulator's Council announces a public call six months before
the expiration of the current members' terms and appoints members who meet the legal
criteria by a two-thirds majority vote of the total Council members.19 Regarding
dismissal, the Council decides on the dismissal of a Management Board member for
reasons prescribed by law, such as incapacity to perform duties due to illness, if it is
determined that incorrect information was provided during appointment, unjustified
absence from three sessions in a year, if they take public or political office, are
employed by a media service provider, etc., also by a two-thirds majority vote of all
Council members.20 In addition to appointing and dismissing Management Board
members, the relationship between public media services and the Regulator is reflected

20 Article 21 of the Law on Public Media Services

19 Article 20 of the Law on Public Media Services

18 Article 51 of the Law on Public Media Services

17 Article 29 of the Law on Public Media Services

21



in the obligation of public media services to submit annual reports on work and business
operations to the Assembly and REM for review only.21

2.4. Financing of Public Media Services

Stable financing that meets the needs of public media services is emphasized as an
important precondition for editorial independence and institutional autonomy. The Law
on Public Services provides for several sources of funding, including fees, budget funds,
and commercial income.

The primary source of funding for the basic activities of public media services, as
stipulated by law, is the collection of fees.22 For 2015, temporary funding from the
budget was provided as a transitional solution until a fee collection system was
established. However, the temporary nature of this measure turned out to be a more
prolonged solution. The funds allocated each year for public media services are
determined every December by the Budget Law, but the criteria on which their amounts
are based are not predefined. The Government last adopted amendments to the Public
Media Services Financing Law in 2023, extending funding for public media services
from the Serbian budget until the end of 2024, in the amount of 900 million dinars, along
with additional project funding of 203 million dinars, all of which was intended for RTV.

The Law stipulates that the decision on the amount of the fee is made jointly by the
Management Boards of RTS and RTV, but the fee cannot exceed 500 dinars. In June
2015, the two Management Boards decided to charge a fee of 500 dinars starting in
2016. This decision was never implemented due to the adoption of the Law on
Temporary Regulation of Fee Collection for Public Media Services at the end of 2015.
This law allowed the government to take over one of the key responsibilities of the
Management Boards and created a model for collecting the fee through household
electricity bills. Since 2016, public media services have had regular income from fees.
At the time of the law's adoption, the fee was 150 dinars and has gradually increased
since then. At the end of July 2024, amendments to the Law set the fee at 349 dinars23,
and revenue distribution between RTS and RTV is such that all revenue outside
Vojvodina belongs to RTS, while revenues from taxpayers in Vojvodina are distributed
so that 30% belongs to RTS and 70% to RTV. Public media services are required to pay
the electricity distributor 3% of the monthly collected income from the fee as a service
charge.

23 Available at the link: https://link.crta.rs/s6

22 A taxpayer is any natural or legal person who is a user of an electricity meter for a residential unit or business
space. Taxpayers can be exempt from paying the fee, and RTS has exempted 80,699 citizens from the obligation to
pay the fee.

21 Article 51 of the Law on Public Media Services

22

https://link.crta.rs/s6


Before the introduction of fee collection through electricity bills, the subscription
collection rate was low. From 2003 to 2014, citizens' debt to RTS for unpaid
subscriptions reached 500 million euros. These claims are still practically uncollectible.
RTS states that court proceedings in this legal matter would be useless because their
cost would be much greater than the potentially collected claims.24

Since 2021, although funds have been allocated for public media services in the budget
each year, RTS has no longer been funded from the budget, and the entire allocated
amount for public media services has been directed to RTV. During the period from
2021 to 2023, RTS achieved continuous increases in total revenue. In 2020, the last
year RTS was funded from the budget, the total revenue was 135 billion dinars, and in
2021, this amount increased by 100 million. In 2022, total revenue amounted to 142
billion dinars, which is 600 million dinars more than in 2021, and in 2023, the amount
was 147 billion dinars, an increase of 500 million dinars.25 In 2023, 700 million dinars
more were generated compared to 2020, the last year RTS was funded from the
budget. In the 2023 report, it was stated that 104 billion dinars were generated from
public media service fees, 34 billion from marketing and commercial activities, 6 million
dinars from financial income, 53 million from other income, and 37 million dinars from
earmarked donations. Compared to 2020, income from fee collection and marketing and
commercial activities has increased.26

Chart 4: RTS revenue structure in 2020 and 2023

26 Available at the link: https://link.crta.rs/s7

25 According to the Financial Report of RTS for 2023, the total expenses of RTS in 2023, as per the income statement
scheme, amounted to 15.1 billion dinars.

24 RTS, 'Response to the "Objektiv" Editorial: RTS proposed debt write-off, but the law does not allow it,' February 16,
2021, https://link.crta.rs/z

23

https://link.crta.rs/s7
https://link.crta.rs/z


Despite the fact that, unlike RTV, which is still funded from the budget, RTS is
predominantly funded from fee collection, a certain dependency on RTS still exists,
primarily regarding the determination of the fee amount, which is one reason for its
favorable attitude towards those in power. In addition, media experts suggest that RTS
has always served those in power and that this is something that has never changed,
regardless of the regime in power. It can, therefore be concluded that the "autopilot" of
RTS is set to an "always pro-government" mode of operation.

24


