2022  ELECTIONS FUP-CLOSE

The deceptive pluralism
of the election campaign

CRTA:
Preliminary media

monitoring report
February 15th - March 4th




PRELIMINARY MEDIA MONITORING REPORT COVERING 15™ FEBRUARY - 4™ MARCH

After several months in which political pluralism was almost non-existent due to the dominance
of government representatives on television stations with national coverage', CRTA's data show
that during the first three weeks of the campaign there was a change in the coverage and
reporting of opposition election actors. 2 This change is marked by growing media representation
of the opposition, which is a consequence of the introduction of blocks of election programming?®
on television stations with national coverage. Nevertheless, further analysis of the data shows
bias in the reporting on both government candidates and some opposition candidates.

The coverage of government representatives compared to opposition representatives in the first
three weeks of the campaign was more balanced compared to the period before the campaign.
When political actors appeared on television, representatives of the government appeared 72%
of the time (85% in the period before the campaign), while representatives of the opposition
parties appeared 28% of the time (15% in the period before the campaign). (Chart 1).

100

90 88
8s 84
83
80 3
72
70
60
50 = Ruling parties
Non-parliamentary parties
40
30
28
20 20
15 iz 18
10 12
0
Oct-21 Nov-21 Dec-21 Jan-22 01.-14.02. 15.02. - 04.03.

Chart 1: Coverage of representatives of ruling parties and opposition parties on television stations with national
coverage

However, the tone of reporting on government actors remained unchanged compared to the
pre-campaign period. Most of the time, government representatives were represented neutrally

" CRTA Observation Mission, Izbori 2022 - Kampanja pre kampanje - Izvestaj za period oktobar 2021 - februar 2022,
https://crta.rs/wp-content/uploads/2022/02/1zbori-2022_kampanja-pre-kampanje_oktobar-2021-februar-2022.pdf

2 Following the media monitoring methodology, in the period from October 1, 2021 to March 4, 2022, CRTA covered over 370 hours
of programs dedicated to election actors in prime time (extended prime time from 5.30 pm to midnight) on all television stations with
national coverage (RTS, TV Pink, TV Prva, TV Happy and TV B92). You can read more about CRTA’'s media monitoring
methodology here: https:/link.crta.rs/3e

3 The election bloc is a special part of the election schedule that is separated from other programmes and advertising by an
introduction and a closing segment, in which the media report on the election activities of election actors or broadcast informational
material submitted by political parties that is not paid advertising.


https://link.crta.rs/3e

(81 percent), then positively (19 percent), and seldom negatively. On the other hand, changes
were noted in the way that opposition representatives were reported on. There was an increase
in the time in which they were reported on in a neutral tone (from an average of 62 to 71
percent), while the time in which they were covered in a negative tone decreased (from an
average of 33 percent, down to 23 percent). The time in which opposition actors were presented
in a positive tone remained at approximately the same level (from 5 to 6 percent).

10 23

01.10.2021. - 14.02.2022. 15, - 04.03.2022. 01.10.2021. - 14.02.2022 15. - 04.03.2022.

Government representatives Opposition parties’ representatives

Chart 2: Tone of coverage of electoral actors according to party affiliation on television stations with national coverage

Changes in how electoral actors were presented in the active or passive roles were also noted.
The active role means that the electoral actor can address the audience directly in the first
person. The passive role means that others - guests, interlocutors, or presenters - talk about the
electoral actor. In the case of government representatives, the changes are minimal. Almost
three-quarters of the time, government officials had the opportunity to address voters directly,
i.e., in the active role, on television stations with national coverage. On the other hand, there
was a marked increase in the coverage of opposition actors in the active role - from 40 percent
in the period before the election campaign to 53 percent in the first three weeks of the
campaign.

It is important to note that all the observed, positive trends in the reporting on opposition parties’
representatives arose as a direct consequence of the introduction of dedicated election
programming to television stations with national coverage. After dividing the time that CRTA
monitored into regular parts of the schedule, which are outside of the election campaign
programming, and election programming, it is clear that ruling party representatives enjoy far
more time in the regular programming, while representatives of opposition parties are covered
more in the dedicated election programming. Representatives of the ruling parties take 84
percent of the time in the regular parts of the schedule, and 47 percent of the election



programming, while representatives of the opposition parties occupy 16 percent of the regular
schedule and 53 percent of the dedicated election programming (Chart 3).

QOutside the eleciton program

Paid advertising

e fhe diecten e

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

m Ruling parties Non-parliamentary parties

Chart 3: Coverage of election actors during the campaign in the dedicated election programming and
regular parts of the schedule on television stations with national coverage

Additional analysis of the data obtained from media monitoring points to the conclusion that
national television stations favour conservative, traditionalist opposition parties, some of which
advocate extreme views (NADA, Patriotic Bloc, Sovereignists, SRS, and Zavetnici) over
opposition parties with more liberal attitudes (United for Serbia, Moramo, and SDS). The data
obtained about this division indicate that all parties and coalitions are most often represented in
a neutral light, but that those who advocate liberal views are more often negatively represented
(38 percent of the time) and rarely positively (1 percent). On the other hand, parties and
coalitions that favour conservative and traditionalist attitudes are more often presented
positively (11 percent) than negatively (5 percent of the time). Conservative and traditionalist
opposition actors also directly address the audience in the first person more often (65 percent)
compared to other opposition actors (41 percent).

REPORTING ON PRESIDENTIAL CANDIDATES

Aleksandar Vudi¢, in his role as the President of the state, the president of the ruling party, and
as a presidential candidate since March 8, is the political actor that is reported on most. Just
before the start of the campaign, his share of the political coverage was 92 percent, while all
other announced presidential candidates had a combined 8 percent of the total time. In the first
three weeks of the campaign, the time dedicated to Aleksandar Vuci¢ decreased from 92 to 85
percent, while for all other presidential candidates it increased from 8 to 15 percent (Chart 4).



e _ |

January 1 - February 14 2022 92 2

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

mAleksandar Vucic mMilo3 Jovanovi¢c mZdravko Ponos Bosko Obradovi¢ m Milica Burdevi¢ Stamenkoviski mOthers

Chart 4: Coverage of presidential candidates on television stations with national coverage

Aleksandar Vuci¢ was most often reported on in a neutral tone (80 percent), and then in a
positive tone (20 percent), while there was almost no reporting in a negative tone. In addition to
the neutral tone (77 percent), the second most represented presidential candidate, Milos
Jovanovi¢, was reported on more often in a positive tone (17 percent) than in a negative tone (6
percent). An exception to the predominantly neutral reporting was noted only in the case of
Zdravko Ponos§, the third most represented presidential candidate. He was most often reported
upon negatively (72 percent of the time), then neutrally (26 percent), and finally positively (1
percent). BoSko Obradovi¢ was most often reported on neutrally (77 percent), then negatively
(18 percent) and then positively (5 percent). Milica Stamenkovski BPurdevi¢ was presented
predominantly neutrally (88 percent), then positively (12 percent), while in the first three weeks
of the campaign there was no negative reporting about her.

Four of the five candidates for president of Serbia usually got the opportunity to address the
audience directly in programmes on television stations with national coverage: Aleksandar Vuci¢
(76 percent), Milo§ Jovanovi¢ (81 percent), Bosko Obradovi¢ (68 percent) and Milica
Stamenkovski Purdevi¢ (78 percent). Just one candidate, Zdravko Pono$, was more often in the
passive role (88 percent), i.e., others talked about him, and he was not present to address the
audience directly.

REPORTING ON INDIVIDUAL TELEVISION STATIONS

The manner of reporting on individual television stations with national coverage indicates that
the public broadcaster, RTS 1, and the commercial television station Prva, reserved



approximately equal time for representatives of both the government and opposition parties (60
versus 40 percent of the total time) (Chart 5).

100

90

0 Non-parliamentary parties
60
50
40 m Ruling parties
30
20
10
0

TV Pink RTS1 TV Prva TV Happy

Chart 5: Coverage of representatives of the ruling parties and opposition parties on television stations with national
coverage

The data indicate that RTS 1 had the most neutral reporting (94 percent for government
representatives and 98 percent for representatives of opposition parties) and that all
representatives had equal opportunity to represent themselves in the active role (78 percent for
government representatives and 79 percent for opposition party representatives).

B92 TV and Pink TV stand out the most for their biased reporting on election actors in the first
three weeks of the campaign. On B92, 81 percent of the total time was given to representatives
of the ruling parties, while just 19 percent was allocated to representatives of opposition parties.
On Pink TV, 74 percent of the total time was provided to representatives of the ruling parties,
and just 26 percent to representatives of the opposition parties. Both television stations spent
most of their time reporting neutrally on all election actors. However, Pink TV stands out
because it reported positively on government representatives 39 percent of the time and
negatively in 1 percent of the time, while representatives of opposition parties were covered
negatively 41 percent of the time and positively 15 percent of the time. B92 television did not
report negatively on government representatives, while it reported on them positively 13 percent
of the time, and covered opposition representatives negatively 53 percent of the time and
positively just 1 percent of the time.



CRTA’S OBSERVATION MISSION’S REPORTS FOR THE REGULATORY BODY FOR

ELECTRONIC MEDIA

Since starting its long-term monitoring, CRTA has submitted a total of 14 reports to the
Regulatory Body for Electronic Media (REM), regarding violations of the provisions of the Law
on Electronic Media and the Law on Advertising. During the first three weeks of the election
campaign alone, CRTA's Observation Mission filed seven complaints with REM against the

following media:

No. Media TV Violation of media laws Summary
station
Violation of the obligation to provide
registered political parties, coalitions,
and candidates with representation | c o o0 17, 2022, during the
without discrimination during the . . " " .
. . : informative show "B92 Presek", which was
election campaign (promoting and .
) ) , not part of the scheduled election coverage,
referring to the ruling party’s electoral \ . .
. . L » an article was shown in which Aleksandar
list and granting a privileged position to e .
. e Vuci¢ was presented as the President of the
public authorities in the news . . .
rogramme, outside the election block) Republic of Serbia, in which he referred to
1 B92 d.o.o. B 92 prog ’ the Instagram account "Buducnost Srbije
AV" and a post containing the slogan
“Together we can do everything!”.
Article 47, paragraph 1, item 5) of the At the enq of the article, th:a visual |dent|tylof
: . e the website “Deeds Speak” (Dela govore) is
Law on Electronic Media, specified in : i
. . shown and the internet address of that site -
item 5, Recommendations to
. ) . . delaprave.rs - was shown.
commercial media service providers on
the manner of conduct during the
election campaign
PINK MEDIA GROUP ' Vio!ation of th.e.obligati-on to proxide
2 d.o.o Vesti  |registered political parties, coalitions,
and candidates with representation
without discrimination during the
election campaign (promoting and
ferri he ruli s el I
r.e erring to t .e " mg. partys © ec.tf)ra The election rally of the list "Aleksandar
list and granting a privileged position to Y. -
. e Vuci¢ - Together we can do everything" was
public authorities in the news . . . . .
. . shown in its entirety during the information
programme, outside the election block) . , .
program, outside the schedule’s election
3 ZONA PLUS d.o.0o | Zona plus

Article 47, paragraph 1, item 5) of the
Law on Electronic Media, specified in
item 5, Recommendations to
commercial media service providers on
the manner of conduct during the
election campaign

block




Presentation of an election-themed
programme by a media service provider

The election rally of the list "Aleksandar
Vuci¢ - Together we can do everything" was

SOS KANAL PLUS | Sos kanal who did not give prior notice that they |shown in its entirety by the television station,
d.o.o. plus . . . .
would broadcast news and current which has a license exclusively for showing
affairs programs sports programmes.
The election meeting of the proposers of the
proclaimed electoral list "Aleksandar Vuci¢ -
TV Most d.o.o. TV Most Together we can do everything" held in
Merosina was broadcast live.
Exceeding the allowed duration of During the broadcast of the gathering, the
SAT-TV . o . .
COMMUNICATIONS advertising within one full hour; emblems of the Serbian Progressive Party
Ksporti rt SAT TV |Violation of the obligation to provide and the list "Aleksandar Vucic - Together we
€ ng “impo registered political parties, coalitions, |can do everything" including the slogan
-0.0. ar'md candlldat.es. Wlt.h repre_sentanon "Deeds speak” were displayed.
without discrimination during the
election campaign
palg The speeches of the head and candidates of
Article 35 of the Law on Advertising; the electoral list "Aleksandar Vucic -
Article 47, paragraph 1, item 5) of the | Together we can do everything" were also
Law on Electronic Media broadcast. The speeches unequivocally
BELLE AMIE d.o.o. | Belle Amie invited voters to vote for this electoral list in

the elections scheduled for April 3, 2022.

The programme was categorised by the
television station as "political marketing".

Up to the finalisation of this report, REM has not responded to any reports submitted by CRTA's
Observation Mission, before or during the campaign.




